söndag, mars 18, 2007

Viktiga frågor

Jag och Tuffefluffsen (det är Tommy) låg och diskuterade kassa tv-program eftersom vi båda hatar att sova, och kom fram till några viktiga frågor:

Var egentligen Xena lesbisk? Hon hade ju en följeslagare som var kvinna (Gabrielle tror jag hon hette) och jag trodde i min naivitet att de bara var vänner, men jag har också hört rykten om att de skulle bli kära sen...

Ni kommer kanske ihåg den där historien: Det handlar om de 12 bröderna varav den näst yngsta blir nedslängd i brunnen, men sen blir hittad och blir faraon rådgivare, och då hans familj sedan behöver mat kommer de till honom och känner inte igen honom. Jag fick för mig att han hette Josef, men Tuffefluffsen tror inte det. (Och jo, jag kommer kalla han det från å med nu *intern skämt*)

Och vem var egentligen Sammael? Jag trodde först det var ängeln i Constantine, men han hette nog Gabriel. Sen så kom vi på att det kunde vara en av de tolv bröderna, men att det då skulle uttalats Samuel. Jag undrar dock vart fan jag har hört det...

Dessa är indeed viktiga frågor.

Nu ska jag vinna lite i betapet innan jag börjar plugga, ska försöka hinna få lite gjort i alla fall, innan jag sticker iväg på basketen, för sen blir det sent innan jag är hemma!

/Feejay out

5 kommentarer:

Martina sa...

Xenas sexuella läggning vet jag inget om, men jag tror att hon hade kärleksaffärer med män under seriens gång iallafall... och du har helt rätt i att det var Josef som blev nerslängd i brunnen. Tror dock inte att nån av bröderna hette Samuel/Sammael (den äldste hette Ruben och den yngste Benjamin dock). Däremot finns Sammael med i Hellboy, där han är "son of Nergal, lord of destruction, hound of resurrection". Finns säkert nån biblisk referens till nån Sammael också, men det är ganska troligt att du hört namnet i Hellboy.

Martina sa...

Och ja, ängeln i Constantine är ärkeängeln Gabriel =)

Fia sa...

Det är i stunder som dessa då det är så bra att ha en vän som är ett vandrande uppslagsverk... =)

Mike sa...

Sammael finns även med i Sagan om drakens återkomst.

Fia sa...

Thaaaat's where I've heard him!