lördag, mars 24, 2007

Uppsatsfilosofi

Satt på bibblan hela eftermiddagen och sökte information till min uppsats... det är inte det enklaste skall jag säga..

Liza hade en fin liknelse på hur det är att börja skriva en uppsats, som också stämmer väldigt bra in på hur jag upplever hela den här informationssökningscirkusen.

I början när man just har valt ett ämne verkar allting så klart, som när man ser jorden från månen. Man ser alla kontinenterna (ja, i alla fall på ena sidan). Men när man börjar skriva är det som att man kommer närmare och närmare jorden, tills man bara ser en kontinent, sen ser man bara massor med skog, sen helt plötsligt så står man mitt i djungeln och ser bara några träd runt om en... och då är det rätt så svårt att se helheten. Precis så blir det med en uppsats efter ett tag, man stirrar för mycket på en sak, och sen är det svårt att urskilja resten...

Men Liza hade också en bra lösning på det hela: man skövlar bort lite skog.

Frågan är bara hur djupt inne i djungeln jag måste vara för att börja gallra.

Har också insett hur bra det är att ha en blivande bibliotekarie som vän. När jag låg och sov i morse hade hon en lektion i informationssökande, och sökte reda på flera bra artiklar till mig. De var faktiskt riktigt användbara, så jag är nöjd. Om jag nu bara kunde få henne att skriva arbetet åt mig också så vore det jättebra, men hon verkar inte vilja göra det... Taskigt värre... ;)

/Feejay out

Inga kommentarer: