onsdag, mars 07, 2007

Har politiker aldrig ont i tänderna?

Glömde nämna att de ondskefulla snigel-på-ögat-sättarna ringde mig i söndags (av alla dagar) och gnällde på mig eftersom de har fått in en anmälan om att jag har köpt en dumburk, men inte har sett att jag har anmält innehav. Jag nekade ihärdigt att jag hade en dumburk men den *!"¤"#%* som jag talade med sade att "Det här går jag inte på, jag skickar en faktura så får du bestrida den om du vill".

Idag fick jag fakturan i posten. Kände hur hatet i mitt hjärta växte, varför ska de avkräva mig på hela summan på _500 kronor_, en halv tusenlapp, hela 25 chipspåsar... JAG som är en fattig student som inte ens har råd att gå till tandläkaren. Varför kan de inte ringa till någon rik, say typ en politiker, istället. "Hejsan, jag ser att du är en politiker och inte har anmält ditt tv-innehav/betalat din städtjänst/barnflicka lagligt/använt statens kontokort för taxiresor och belgisk choklad." Så får politikerna istället rättfärdiga sitt utnyttjande av oss skattebetalare, istället för att de ondskefulla snigel-på-ögat-sättarna att gå på en fattig student som ihärdigt nekar sitt dumburkinnehav.

Eller så kan de istället fråga litet om deras prioriteringar. Varför har de infört skattelättnader för dem som har städtjänst före de inför billigare tandvård. Är det viktigare att ha billig städtjänst än att fixa tänderna? Eller har politiker aldrig ont i tänderna? Eller, vänta.. de drar säkert det på statens kontokort.... naturligtvis...

Och jag ska bli statsvetare... mouahaha...
/arg Fia

9 kommentarer:

Sooz sa...

Det är lika bra att betala... jag hyrde en tv och sen dess är jag fast, men det är ganska skönt att slippa oroa sig för kontrollanter. och det är inte 500 kronor i månaden i alla fall :)

Fia sa...

Jag vägrar, det existerar ingen TV! =)

Mike sa...

har man köpt en tv i en butik får man faktiskt skylla sig själv... visserligen kom jag undan när jag köpte min men det kan ju bero på att de inte fick in fullständig adress. Har man väl börjat och få fakturor för tv e det lika bra att betala...

Fia sa...

Jag vet att alla TV-butiker, varesig det är riktiga butiker eller nätbutiker har rapporteringsskyldighet, och det tycker jag är fel. Hela det här samhället är fel... jävla förmyndarsamhälle...

Mike sa...

jag tycker att tv-licensen borde hamna på skatten istället... då slipper man myndigheten och så betalar alla mindre i slutändan...

Fia sa...

Hear, hear! (Eller heter det here, here?)

Martina sa...

Faktiskt så har moderatregeringen på förslag att tv-licensen ska läggas på skatten, det vore väl isåfall ett av de få intelligenta förslag som de kommer att komma med... fast det är klart, de vill välundvika att fler moderata ministrar måste avgå pga obetald tv-licens.

Fia sa...

Hehe, jo.. det verkar ju vara deras linje... de har ju infört skattelättnader för de som har städhjälp för att undvika att fler politiker hamnar i blåsväder för att de lejer svart städhjälp så.. =)

Martina sa...

Det kan vara därför de inte bryr sig om tandvården, svårt att leja tandläkare svart. Och så går de ändå till privattandläkare.