fredag, mars 09, 2007

Den internationella kvinnodagen

Igår drog Martinas mamma Lene med mig och Martina på Kulturens hus där det var massa shower och tal till Internationella Kvinnodagens ära. Det var en mycket... intressant... kulturell upplevelse.. =) Jag är en feminist, alla som tycker kvinnor och män är lika värda är feminister. Sen finns det vissa som tar det till en överdrift.. som anser att män är mindre värda än kvinnor, vissa använder den för att kunna ordna homosexuella väckelsemöten. Vissa tillskriver sig det för att få hamna i detta fack, ha på sig underliga kläder, massa tunga fula smycken i ansiktet och... ja.. frisyrer... (om man nu kan kalla det det).

Dessa feminister kan jag inte sympatisera med. Även om jag oxå kan vara lite "busig" ibland så tycker jag inte om att skräda fula ord i min mun, tycker att svordomar ofta är brist på argument och att rosa-svart-prickiga tröjor med svarta snickarshorts och skrikig schal är fel (det var en som hade det, hon skrämde mig).

Men sen finns det feminister som försöker driva frågan på ett konstruktivt och moget sätt, feminister som inte gör det till en för stor grej utan som en naturlig och självklar grej. Det var en salig blandning av dessa på Kulturens hus...

Jo, och så hann vi se lite band (och lyssna på spejsad världsmusik) också...
Allt som allt gav det mig en kväll jag aldrig (inte så länge stämpeln är kvar på min hand) kommer glömma...

[Glömde föresten nämna att jag var duktig igår och for och simmade och solade solarium. Nu jädrans ska jag börja simma minst en gång i veckan!]

/Fia out

5 kommentarer:

Anonym sa...

Varför måste det vara FEMINISM om män och kvinnor ska ha det lika???? Räcker det inte med att kalla det JÄMLIKHET som kanske är mer korrekt och inte genusriktat åt något håll??? *flin*

//Manschauvanisten (som betyder att kvinnor och män ska ha det lika) Andreas

Fia sa...

Jag kan oxå tycka det... men det är inget fel med feminismen som ideologi, så länge den bara är till för att se till att kvinnans rättigheter likställs med mannens...

Fia sa...

Men du har en bra poäng där Andreas! Hur går det med blödarsjukan btw, är det ok att börja planera in en middag lr kommer vi döda dig om vi bjuder hit dig?

Anonym sa...

ska komma ihåg att köpa allergi-piller så jag slipper nysa näsan i blod =)

Martina sa...

Det var till och med svarta dödskallar på den rosa tröjan... jag såg henne på närmare håll. Fast det var snarare representanterna för det manliga(?) könet som skrämde mig med sina stuprörsjeans med hängröv.