onsdag, september 26, 2007

Ursäkta..?!

Hej mitt namn är Fia och jag får inte gå på riktig basinfo utan måste gå på basinfo för ungdomar...! Jag blev ganska paff och sa att jag har väl inte varit ungdom på ett tag i alla fall, och då förklarade dom för mig att alla under 25 måste gå på basinfo för ungdomar. Ursäkta, men sen när är en 23-åring en ungdom? Är inte ungdom något man är mellan 13-18? Jag blir lite upprörd, jag är för fan på väg ut i arbetslivet, är det så här jag kommer bli behandlad hädanefter? "Tyvärr, du är ju bara en ungdom, vi vill ha någon vuxen som kan jobba hos oss..." Men räknas det att jag har gått fyra år på universitetet? Eller vad kategoriseras det som nu för tiden? Dagis?!!

Förr i tiden så var man vuxen då man fyllde 20, fan min mamma och pappa gifte sig och fick barn då mamma var 21. Då var man vuxen. Nu måste man fylla 25, 27 eller 30 innan man slutar vara ungdom. Jag kan iofs förstå mycket av utvecklingen eftersom en del 30-åringar verkar ha den mentala åldern av en 15-åring, men kan man inte ignorera dom? Dom är som redan utanför systemet på grund av att dom inte vill växa upp. Låt oss andra få behandlas som vuxna åtminstone....

crap bags...

/Arg Fia out

9 kommentarer:

Martina sa...

Nope, ungdom nuförtiden är 18-25. 13-18, vad är det för dumheter, det räknas som barn... Som ungdom på AMS kan du också åka på att vara tvungen att delta i ungdomsgarantin (fast det är väl borttaget nu i.o.m. alliansen) vilket betyder nästan oavlönad praktik (3280 kr/månad om man inte har rätt till a-kasseersättning). Grattis!

Martina sa...

Fast att du är ungdom kan räknas som en fördel hos flera arbetsgivare, särskilt inom hotell och restaurang, för då behöver de inte betala dig lika mycket.

Fia sa...

Jag håller inte med dig, jag tycker inte det är några dumheter att kalla de från 13-18 för ungdomar, de är definitivt inte barn längre.

Och jo, man kan säkert få massor av jobb som ungdom på grillar men där söker de mer 17-19, är man 23 är man nästan för gammal. Och oavlönad praktik verkar bara dumt, går det så långt tar jag ju självklart och söker jobb på något ICA någonstans där jag åtminstone får en hyffsad lön. Men först och främst kommer jag ju söka inom det jag är utbildad inom och inte ge mig i första taget...

Martina sa...

Går det så långt att du blir påtvingad nån form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd så kan jag upplysa om att det inte går att säga nej till det. Så det är ju tur att alliansen har avskaffat såna saker, för om man tackade nej till praktik utan giltigt skäl (och det fanns i princip inga giltiga skäl) så blev man avstängd från a-kassan. Tackar du nej till vilket "lämpligt" jobb som helst blir du avstängd. Söker du inte de jobb du blir anvisad blir du avstängd. Och så vidare.

Enligt AMS räknas man som ungdom mellan 20-25, alltså antar jag att 13-18 av dem räknas som barn... vad än resten av samhället säger om det.

Fia sa...

Jaha, jag trodde DU ansåg att man är barn tills man är 18... du får ju förklara när det är AMS åsikter och när det är dina.. för jag hoppas att du inte håller med dem.. ;) Angående det här med avstängning om jag tackar nej till "lämpliga" jobb, det är väl lika bra då att bli avstängd och söka jobb på egen hand, det är ju inte precis som att någonting förändras, man får bara en instans mindre att bråka med.

Anonym sa...

Enligt facket var jag uppenbarligen ungdom fram tills dess att jag var 30 men inte då jag fyllde 31, fick nämligen inte längre inbjudan till ungdomskurser sedan dess... *flin*

Fia sa...

OK, då ska jag alltså inte ta det så personligt.. ;)

Anonym sa...

Inte så kul att bli avstängt med tanke på att du inte får nå cash då. Bara så att du vet så suger det med arbetsmarknadspolitiska program, speciellt då det är det enda jag varit på sedan jag gick ut gymnasiet 2001...

Fia sa...

Mmm, jag vet att du har varit i arbetsmarknadspolitiska program, det är lite därför jag är så avig mot dem för att de inte har hjälpt dig så mycket... Och angående cash, jag är inte säker på att jag kan få några pengar från a-kassan över huvud taget, så dom kanske inte har så mycket hållhakar på mig...