lördag, september 29, 2007

Röd T-shirt för Burma..

Har under de senaste dagarna följt munkarnas kamp mot regimen i Burma. Jag visste inte ens att det fanns en diktatur där (och jag är statsvetare!) och jag tror inte så många andra egentligen visste det heller, eller brydde sig om det. Bara nu när en munkorder äntligen står upp mot förtrycker så faller resten av världen in. Det blir trendigt att stödja folkkamper, men är bara okej när alla andra också gör det.

Det känns inte ens som om någon verkligen vill göra något åt problemet, utan bara verka bekymrad. Vilket resulterar i följande saker:
  • Bojkott av OS i Kina.
  • Att alla ska bära röda tröjor.
  • Protesterande ungdomar utanför ambassader.
  • Förhöjd sylt-munksförsäljning.
  • Protestlistor.

Kan inte något mer effektivt göras? Vill vi verkligen att det ska stå i historieböckerna att "När Burma hamnade i inbördeskrig mellan munkarna och diktaturen så stödde Sverige munkarna genom följande........... de bar röda tröjor."

(Jag väntar bara på att USA ska gå in och bomba Burma - inte för att det är en bra sak på något sätt... utan för att USA nu tagit på sig rollen som världspolis, då borde dom ju följa upp det med "justice for all". Vilken rättvisa det nu är att få sitt land sönderbombat av USA.)

Hur som helst tror jag inte på hela röd-skjorte-grejen. Vad ska de stridande munkarna göra av det? "Åh, vad fint, de i Sverige har röda tröjor på sig för vår skull.." *brapp*

Ney, jag säger bojkotta röda tröjor och BRY er på riktigt!
/Fia over and out

7 kommentarer:

Martina sa...

Burma har ju faktiskt olja och naturgas, så USA borde snart ingripa för att "befria" landet...

Sooz sa...

fast man kan ju bry sig och ha röd tröja. Som vanlig människa kan man inte göra så mycket mer än att se till att andra vanliga människor vet om vad som händer och också talar om det för andra. Se på dig själv, om inte aftonbladet börjat med sin kampanj hade du kanske aldrig skrivit den här bloggposten och irriterat sig på de röda tröjorna som då faktiskt fyllt sitt syfte. Dom har fått en människa till att se vad som händer i Burma och reagera. Om till räckligt många utanför Burma bryr sig och visar att de bryr sig så måste de som faktiskt KAN göra nått, typ statshuvuden och liknande reagera och det är det som är hela poängen med att visa sitt stöd.

Fia sa...

Om inte Aftonbladet börjat med sin kampanj? Jag såg det här på nyheterna, så aftonbladet har ingenting med att jag fått upp ögonen för krisen... De har snarare fått mig att inte orka bry mig. Varför ska alla ha röda tröjor, kan dom inte starta insamling till Burmas offer istället, det är bara vad jag tycker...

Sooz sa...

Jag borde kanske sagt media - jag vet faktiskt inte var förslaget om röda tröjor kommer ifrån. Sannolikheten att insamlade pengar skulle komma burmeserna till nytta är liten. Det som behövs är påtryckningar från mäktiga länder så att militären inser att de inte har något stöd för sin diktatur. Och de mäktiga länderna lär inte göra något förren det finns så stora påtryckningar från deras invånare att de inte kan ignorera det längre. Dom röda tröjorna är inte något som bara svenskar har kommit på - det är väst-världsomfattande.

Fia sa...

När vi ändå talar om media....

Har du inte märkt hur alla manipulerar situationen för egna ändamål? Aftonbladet får publicitet genom att promota stöd för Burma, de visar hur duktiga svenskarna är som har på sig röda tröjor, och hur duktiga vi är som bakar munkar till de döda munkarnas ära, och samlar underskrifter... Men vad man alltid måste fråga sig själv är - VARFÖR? Vad får aftonbladet ut av det? Jo, de får läsare...

Och de ledande länderna har ju iofs gjort ett agerande mot Burmas junta: "Skydda Burmeserna genom att bojkotta OS!" Saker och ting är mycket logiska i vår värld. Dom säger att det är för att Kina inte säger emot Burmesiska juntan, men egentligen är det nog bara för att folk i allmänhet är avundsjuka på Kina som ska ha OS.

Jag kan börja respektera dess metoder när jag ser att det leder någon vart. Tills dess håller jag mina pengar på ekonomiskt och militärt stöd.

Sooz sa...

Vilka är dess? Det är inte media som kommit på att stödja burmeserna med tröjor och munkar, dom har plockat upp vad någon annan hittat på. Det spred sig via bloggar och facebook och liknande långt innan Aftonbladet och andra plockade upp det. Jag tror inte det ligger avundsjuka bakom att vilja bojkotta Kina-OS, inga andra länder blir bojkottade när dom har os. Snarare är det väl så att det är ytterligare en orsak att vilja bojokotta för - att lägga till det faktum att Kina bryter mot mänskliga rättigheter och så vidare.

Fia sa...

Det är helt sant att Kina bryter mot mänskliga rättigheter och en hel del organisationer har pratat om att bojkotta OS i Kina redan innan detta blåstes upp, men de flesta länder bryter mot mänskliga rättigheter och blir hotade med bojkott ibland. Att lägga ansvaret på burmes-problemen på Kina tycker jag dock INTE är en legitim orsak, och det var DEN orsaken som framfördes som den ledande. DET tycker jag verkar ologiskt.

Och jag menade inte att media själva kommit på den här kampanjen, de plockar ju bara upp trender... och drar nytta av dem.