söndag, maj 13, 2007

Motivationen tryter - flykt in i sagovärlden

Har nu två dagar på mig att göra jättemycket på mitt arbete.. och idag är ingen bra pluggdag. Solen lyser ute, Harry Potterboken ligger och lockar mig... "Läs mig, bara ett kapitel till". Katterna busar och pockar på min uppmärksamhet, Tommy går omkring och gör sina poser som han vill att jag ska uppmärksamma. Är trött och less på min uppsats, men ändå MÅSTE jag sitta och skriva. Hur jäkla kul är det?!

Gmork gånger tusen.

Btw: Eurovision song contest 2007 är nu mera avklarad och *TACK GUD* Ukraina vann inte. Man SKA inte ens få så mycket poäng för att man klär ut sig till en jubelidiot och sjunger en kass sång. Det är FEL. Man ska vinna på att man är bra. Vilket iofs hände för Serbien sångaren Marija som vann var ju bra, även om hon inte var världens snyggaste. Det bevisar också min tes om att man inte kommer hur långt som helst på snygga ben... Eller på galna upptåg.

Jag hade dock hoppats på att Finland eller Georgien skulle vinna. Slovenien (eller var det Slovakien) hade också en bra låt, en operalåt som var riktigt kuslig och mysig, tyvärr log sångerskan som en vetvilling och det sabbade det för mig. Gillade dock den slovakiske/sloveniske speakern med ficklampan i ansiktet. Humor!

Sen Lordi vann Eurovision har mer och mer länder hoppat på den här monstertrenden, vilket jag tycker är kul. Är ju som ni alla vet Buffyfrälst, så alla låtar om vampyrer och spöken och monster får extra pluspoäng hos mig. I en snabb omvärldsanalys så konstaterade jag även igår att denna monster/magi/trend verkligen har spunnit loss detta nya årtusende. Vi har magiska Harry Potter och Narnia, Wow, rollspelsvärlden, Buffy & Angel, Gothmusik mm mm...

Jag undrar om världen kommer se tillbaka på 2000-talet och uppmärksamma detta. Och ifall de gör det, hur förklarar de det? "Människor på 2000-talet var så less på den verkliga världen med Al'Qaida, miljöproblem, Bush och taskigt mode, och flydde in i sagovärlden istället.."

Det tål att tänkas på..

/Fia out

3 kommentarer:

Sooz sa...

Jag tror du har rätt... den verkliga världen är för jobbig - eller snarare vi vet hur jobbig den är för så många så vi vill fly från den. Ganska logiskt egentligen. Gå och gör intelligenstestet i min blogg föresten. Det var roligt...

Fia sa...

Yes, jag har gjort testet och jag är tydligen briljant! =)

Mike sa...

Motivationen går alltid upp och ner... men man måste ta lite ledigt ibland... det lönar sig inte att sitta för mycket och tragla hela tiden...