torsdag, september 25, 2008

Strul med AEA och Försäkringskassan

Det verkar inte som om försäkringskassan och AEA har särskilt bra kommunikation...

För en dryg månad sedan fick jag besked från Försäkringskassan om att de höjt min ersättningsnivå, och att jag skulle få pengar retroaktivt. Sedan fick jag ett brev från AEA där det stod att de räknat på fel siffror och att beslutet var felaktigt. Men i brevet fanns många datum som inte stämde och därför kontaktade jag AEA och försökte få något vettigt ur dem. De skulle återkomma men hade inte gjort det ännu då jag igår fick månadens dagpenning från försäkringskassan. Beloppet var uträknat efter den höjda ersättningen...

Jag suckade och ringde till försäkringskassan för att berätta att de betalat mig för mycket. De återkom till mig idag och sade att de snackat med AEA och att jag visst skulle ha beloppet som jag fått, och att jag dessutom skulle få en klumpsumma retroaktivt. Det kändes fel så jag ringde till AEA nyss och fick denna gång tag på handläggaren som haft hand om ärendet. Han kom vagt ihåg att det räknats felaktigt och att min beräknade inkomst hade sänkts. Han skall undersöka ärendet och återkomma senare idag, så jag får förhoppningsvis äntligen rätsida på detta problem. Det känns bara dumt att jag skall drabbas för att dessa två myndigheter inte kan sköta sitt jobb... *muttrar*

Visst är det kul att få pengar, men jag skulle aldrig kunna njuta av dem med oron hängandes över mig att jag skulle kunna bli återbetalningsskyldig. Då är det bättre att inte ha dem alls.

/F out

2 kommentarer:

Martina sa...

Tja, som vanligt med myndigheter så vet man att två saker gäller:

1. Det går inte fort
2. Det blir inte rätt

Fia sa...

So true.. =)