onsdag, oktober 01, 2008

Amy McDonald och Skottlands alternativa nationalsång

Ett urval av hennes låtar som jag gillar... This is the life är ju hennes största hit så den är för självklar för att vara med på listan...

Amy McDonald - Run

Amy McDonald - Barrowland Ballroom

Amy McDonald - Caledonia (hemligt spår bakom Road to Home, som iofs också är bra...)

Fun fact: Skottland har egentligen ingen officiell nationalsång, förutom Storbritanniens God save the queen, som många skottar inte tycker om på grund av en rad som var med i 1700-talets version, nämligen "Rebellious Scots to crush". Andra anledningar inkluderar att många skottar helt enkelt inte gillar den brittiska kungafamiljen, och uttrycket God save us from the queen, har förekommit. Caledonia är en av skottlands "alternativa nationalsånger". Andra föreslagna nationalsånger är:

  • Scots Wha Hae, vilken Scottish National Party brukar sjunga efter varje konferens.
  • A Man's a Man for A' That är en gammal sång av Robert Burns vilken spelades på invigningen av Skotska parlamentet.
  • Freedom Come-All-Ye skriven av Hamish Hendersson, vilken ville att den skulle förbli alternativ nationalsång.
  • Both sides the Tweed som handlar om all korruption vilen ledde till Acts of union 1707.
  • Caledonia med raden "If i should be called a stranger, Y'know that it would make me more than sad, Caledonia is everything I've ever had." Caledonia är det namn som användes för Skottland på latin under antiken (medan landet på nyare latin oftast har kallats Scotia).
  • I'm Gonna Be (500 Miles) är en form av skotsk popmusik vilken vissa grupper av ungdomar vill ha som nationalsång.
  • Highland Cathedral är en gammal känd säckpipemarsch om "Bonnie Scotland".
  • Bland mer humoristiska alternativ finns Donald , wheres yer troosers? av Andy Stewart.

4 kommentarer:

Minellie sa...

¨Jo, hon är bra. Passar perfekt i hörlurarna på joggturen =)

På tal om joggtur sätter jag nästan större utropstecken (och fler) bakom att du sprang med Tompa än att du själv sprang... ;) Ge han en kram från mig =)

Fia sa...

Tompa har faktiskt joggat i över ett år... jag däremot har aldrig idas jogga, så det är egentligen jag som borde ha utropstecknet.. ;)

Anonym sa...

Flower of Scotland kanske, fråga Alex om fler =)

Fia sa...

Trodde jag skrivit upp Flower of Scotland men jag missade den... Den var med på wikipedia iaf.. Och jag skulle gärna fråga Alex men jag känner inte honom, har faktiskt aldrig träffat honom eftersom han kom långt före min tid.. =)