torsdag, oktober 18, 2007

Om jobbsökande...

Jobbsökandet fortsätter och jag har idag sökt två till jobb, sammanlagt fem totalt. Börjar ha lite svårt att separera dem, tror jag ska skriva ut alla ansökningar och sätta ihop dem i en snygg pärm. Det är ganska kul att söka jobb, har försökt ringa och fråga dem hur det går med mina ansökningar också, men antingen har de varit på personalmöte eller så ska de ringa upp om några dagar.

Dock så har jag stött på oväntade problem i min quest for work, i form av min handläggare. Han har anvisat mig ett jobb på migrationsverket i Boden, där kvalifikationerna är "Social eller pedagogisk eftergymnasial utbildning, eller kunskaper förvärvade på annat sätt." Jag tyckte det lät bra tills jag läste det. Vad menar han, ska jag söka jobb som kräver omvårdnads- eller lärarutbildning? Jag skrev upp och sa att jag inte har dom kvalifikationer som krävs för det jobbet och fick ett skräckinjagande svar....

"Hej Sofie
Jag tycker attdu ska söker arbete, eller åtminstone ringer arbetsgivare. Jag
själv är statsvetare och bedömmer att det är lämpligt arbete för statsvetare
att söka."


WTF?! Om han är statsvetare själv bör ju han om någon veta att jobbet inte passar mig. Så jag skrev för att be honom förklara sig, och det gjorde han. Det här var hans uppfattning om statsvetenskap, med andra ord, min samhällsvetenskapliga utbildning. Finn fem fel (eller tusen):

"Det står:Social- eller pedagogisk eftergymnasial utbildning eller kunskaper
förvärvade på annat sätt. Eftersom du är ett statsvetare jag är säkert du du ha läst om människors rättigheter, kommunal och offentlig politik. Dessa är sociala kunskaper som
jag är säkert är viktig för den typen av arbete.


Samtidtingt när man ska skriva ett examensarbete eller göra en grupparbete då förvärva man pedagogiska utbildning. Jag är också säkert att många statsvetare som skulle hålla med mig när jag säger Statvetenskap är en social sciences och därför gör jag koppling till
social och pedagogisk utbildning. Jag vet också att det finns många handläggare som arbeta inom migrationsverket ha en statsvetenskap utbildning från Luleå Universitet."


Efter att jag spenderat en viss tidsperiod med att plocka upp min haka från golvet (så förvånad vad jag över hur okunnig han var om sin egen utbildning...) mailade jag tillbaka och mitt svar blev så här:

"Jag har inte läst om mänskliga rättigheter, däremot om kommunal och offentlig politik, men det är inte sociala kunskaper utan politiska kunskaper. Statsvetenskap heter political science på engelska, inte social science, som syftar på omvårdnad.

Angående pedagogisk utbildning... Jag har skrivit examensarbete och gjort grupparbeten, men det innebär inte att jag har någon pedagogisk utbildning. De som läser pedagogisk utbildning är ju de som läser till lärare. Jag kommer söka detta jobb som du anvisat mig ändå, men ha i åtanke att det inte är det som jag
är kvalificerad inom. Det kan vara bra att veta för kommande anvisningar. "


Jag är förundrad över min förmåga att behålla lugnet, trots att jag utsätts för sådan idioti. Hur är det tänkt att han ska hjälpa mig när jag blir anvisad fel jobb, och handläggaren till råga på allt envisas med att min utbildning är något helt annat än den är... En tia till den som kommer på hur man bäst kan offa denna person.
/Fia out

6 kommentarer:

Martina sa...

Du vet, även om man inte är kvalificerad i sina egna ögon så är ett jobb lämpligt om arbetsgivaren (eller AF) tycker att du är kvalificerad... han kommer inte ta den minsta hänsyn till vad du egenligen är utbildad till, bara han tror att du kommer att klara av jobbet.

Anonym sa...

Regel nummer ett: Blir man anvisad ett jobb så söker man det utan att ifrågasätta. Man behöver ju bara inte lägga ner sin själ i ansökan. Så skaffa ett standardbrev där du bara byter ut arbete och arbetsplats och ha berett att skicka iväg. Att "tjafsa emot" handläggaren är oftast kontraproduktivt, har man otur så anmäler h*n till a-kassan att man inte har har följt handlingsplanen och vips så har man tappat a-kassan i några veckor.

Fia sa...

Simm: Det är inte jag som "tjafsar", det är han! Jag har bara försökt förklara för honom att jag inte går en social science utbildning utan en political science utbildning (vilket han borde fatta om han läst statsvetenskap som han säger att han gjort...) Och så förklarade jag för honom att examensarbeten och grupparbeten inte ger en utbildning i pedagogik (vilket borde vara självklart men tydligen inte är det...) Jag har inga problem med att söka det jobbet, jag kan skicka iväg en standardansökan idag, förstår bara inte varför jag ska slösa bort min tid på det när jag har massor med andra jobb att söka som faktiskt vill ha folk med samhällsvetenskaplig examen. Och har handläggaren fått min utbildning om bakfoten är det ju inget bra, för då kommer han ju bara fortsätta att skicka socionomjobb...


M:Vi får väl se om arbetsgivaren i Boden tycker min samhällsvetarexamen är likvärdig med socionom eller pedagogisk utbildning. Jag tror inte det...

Anonym sa...

Din handläggare verkar ha hamnat på fel jobb. Som handläggare ska man väl ändå ha en ganska bra inblick i vad varje utbildning innehåller?
(Sen så verkar han vara rätt så kass på det där med att skriva; t.ex. "Eftersom du är ett statsvetare jag är säkert du du ha läst om människors rättigheter". :P )
Du kanske skulle skriva till hans chef och klaga lite på hans bristande kvalifikationer? :)

Fia sa...

Jo, eller vad sägs om "Samtidtingt när man ska skriva ett examensarbete eller göra en grupparbete då förvärva man pedagogiska utbildning." Han var inte svensk nämligen, så det kanske förklarade den bristande stavningen... men vad förklarar att han tror att man förvärva pedagogiska utbildning? =)

Anonym sa...

Vars är han ifrån då? Och vars har han fått sin utbildning? Deras stadsvetar utbildning kanske är helt annorlunda i hemlandet.