tisdag, oktober 02, 2007

Hur man skriver en CV....

Det här var knepigare än jag först trodde. Jag har jobbat i en massa år som grillbiträde, men bör man räkna det till ens meriter då man söker akademiska arbeten? Det känns inte riktigt som om dom blir imponerade av att man har stått och vänt hamburgare. Så jag tror det är bäst att skippa det. Sen den här hela phösarbiten (som alla jämt talar om är så meriterande), jag vet inte vad jag ska göra åt det. Tiden med PR kommer jag dock använda eftersom den visar att jag är kapabel att samarbeta och leda en grupp och planera händelser och marknadsföring...

Sakta men säkert så faller meritlistan nog på plats. Det knepiga är vad jag ska skriva för personligt om mig själv (om jag nu ska skriva något över huvud taget). Jag har inga sportintressen, nästan inga aktiva intressen över huvudtaget. Jag är en vandrande slöhög! Jag tycker om att läsa böcker, filosofera över livet, spela spel... skriva... Men jag har en känsla av att det inte låter så himla bra i ett personligt brev. Man ska för det mesta vara en aktiv person. När jag flyttar måste jag ta mig an lite mer fritidsintressen. Kanske bågskytte, det verkar som en rolig sport.

Gah, I'm lost. Tar gärna emot tips på personlig beskrivning av mig själv... det behöver inte ens likna mitt eget liv... bara nånting... som låter bättre än det jag skriver. =)


/F out

11 kommentarer:

Martina sa...

Att du varit phösare visar också att du är kapabel att samarbeta och leda en grupp... meriter som inte är rent akademiska är faktiskt bra att ha, de flesta arbetsgivare föredrar att man har gjort nåt annat än bara sitta på sin kammare och plugga. Samma gäller okvalificerade jobb, de visar på att man är engagerad och alltid lär man sig nånting - samarbete, punktlighet, stresstålighet eller what not. Att läsa böcker är, som jag sagt tidigare, bevis på att du är intellektuell...

Anonym sa...

Mitt råd är att sammanställa en väsentlig lista (för akademiska jobb) och under din lista lägger du till under en egen rubrik alla "oväsentliga" meriter, för de är ju själklart åxå viktiga. Och precis som Marty sa: det är SKITviktigt att man gjort annat än bara pluggat, det märker jag mer och mer....
Har du hittat akademikerförmedlingen? Kom in till mig på jobbet nån dag så tar vi en kaffe och snackar "karriärdrag" vetja =)
Kram M

Anonym sa...

Glömde visst.... SJÄLVKLART granskar jag din CV... helt gratis =)

Fia sa...

Thank you guys..! =) Och jag tar gärna emot en CV granskning!

Anonym sa...

Glöm inte att skriva att du hårdfestar varje helg och onsdag kväll, och ofta har en grym baksmälla dagen efter. Sen brukar det alltid hjälpa om man skickar lättklädda bilder på sig själv i utmanande positioner.

Fia sa...

Hmmmm... jag börjar förstå varför du får gå på arbetsmarknadsåtgärder.. ;P

Minellie sa...

Hm... skrev en kommentar från jobbet igår. vet inte om du tagit bort den eller om den inte kom med (mysko datorer på jobbet...)

Jag har dubbelkollat ang flyttbidrag och jag ljög förut. det räcker med 6 månader som arbetssökande, men man måste vara över 25år =(
resebidrag kan man dock få från det att man fyllt 20, efter att man stått som arbetssökande i 6 månader.

Hur går det annars?? var söker du jobb, var vill ni spendera nästkommande år av era liv??
Ska vi börja köra jobbsökardejter i biblo? så kan vi hjälpa varandra med cv-formuleringar, pers brev och lite socialt umgänge? =)

Fia sa...

Har så vitt jag vet aldrig raderat ett inlägg, så jag gissar på att det är din jobbdator som är mysko... jobbsökardejter i bibblo låter skoj, vilken bibblo menar du?

Fia sa...

och villkoren för flyttbidrag och resebidrag lät ju... inte så kul, för min del. jag blir negativt särbehandlad för att jag är för ung.. humpff!

Minellie sa...

valfritt biblo, inom gångavstånd eller med mysig utsikt ;)
Huvudsaken är att det finns ett internet som min dator kan kopplas upp mot! =)

Anonym sa...

Använde ett företag som hetter www.cvfabriken.se för att skriva personligt brev och CV, blev grymt nöjd och väl värt pengarna. Kanske enklare att låta någon annan skriva om en, jantelagen kanske?