tisdag, augusti 26, 2008

Av barn och utvecklingsstörda får man sanningen...

Jag åkte just till stan för att skriva ut och posta en platsansökan och AEA-papper. På vägen till bussen klev jag förbi bokhandeln och beslutade mig för att köpa ett vykort och skriva till päronen. Jag klev sedan in på ett fik för att ta en kopp god moccachino och skriva brevet, och då jag kom in möts jag av ett exalterat babyskrik och finner ett par späda babyarmar om mina ben.
Jag, något konfunderad, klappar babyn litet samtidigt som jag lösgör dess händer från mina ben och går till godishyllan. Babyn följer efter mig. Jag går till kön för att handla. Babyn följer efter mig igen. Jag sätter mig ned för att skriva vykort. Babyn försöker krypa upp i min famn. Jag skrattar litet förtjust och klappar den på dess blonda kalufs. Mamman - som hela tiden haft full sjå med att hämta tillbaka sin pojke - säger litet förvånat "Det här var underligt, han som är så blyg mot främlingar." "Jag kanske hade några slags mammavibbar ute", skojade jag och så nickade hon.

När jag skrivit brev och druckit upp går jag till busshållplatsen. Där står en utvecklingsstörd kvinna och observerar mig litet innan hon frågar om jag just kommit från jobbet (antagligen observerar hon min jobb-aktiga skjorta). "Jo", säger jag. (Man småpratar ofta så här i Skåne)."Du är duktig!" säger hon. "Tack säger jag" och så huttrar jag till. "Fryser du?" frågar hon. "Jo, det är litet kyligt" säger jag som står där utan tjocktröja. "Du ser snäll ut", säger hon. "Tack", säger jag litet paff. "Jag är ganska snäll."

Sedan berättar hon var närmaste postlåda ligger i närheten av var jag bor - jag som inte ens visste att hon sett mitt vykort förundras lite över hennes observeringsförmåga och tackar för hjälpen innan vi kliver på bussen. När jag kliver av vinkar hon glatt och ropar "HEJDÅ!"

Av barn och utvecklingsstörda får man höra sanningen sägs det, så vad visar det här då? Antagligen att jag är en mycket snäll och kramvänlig person. =)
/F out

5 kommentarer:

Chic Fatale sa...

Naw... Kanske den biologiska klockan börjat ticka? ;) ;)

Fia sa...

Absolut, efter man blivit kärleksbombad av en söt babypojk verkar det hela ganska lockande faktiskt. Man tänker sig att man kommer hem varje dag och de har armarna utsträckta och kastar sig i ens famn. Men hallå - reality check! - inte ens mina katter studsar upp längre. På sin höjd att de halvt lyfter sina ögonlock och registrerar att varelsen som ger dem mat är hemma...

Anonym sa...

Självklart är du kramvänlig och go.. men det var väl egentligen inget nytt.. du hade ju kunnat fråga vem som helst av dina vänner omd et.. haha ;) Saknar dig! Kramis

Anonym sa...

Självklart är du kramvänlig och go.. men det var väl egentligen inget nytt.. du hade ju kunnat fråga vem som helst av dina vänner omd et.. haha ;) Saknar dig! Kramis

Fia sa...

Erika: JAG SAKNAR DIG MED! Tack för att du är så snäll och söt. Hälsa syster yster! =)