fredag, juni 01, 2007

Misslyckad och bedrövlig

Det är med sårad stolthet som jag idag erkänner för er att jag är misslyckad och bedrövlig. Opponeringen av min uppsats gick ganska dåligt och jag har fått ganska mycket att fixa till innan den kan bli godkänd. Det löjliga är... jag hade kunnat motverka dessa misstag om jag bara lagt ned lite tid på att läsa igenom uppsatsen och reservera mig för dessa fel innan seminariet. Men jag valde att inte läsa igenom den, eftersom jag tyckte att jag var för insnöad på ämnet och inte skulle läsa den objektivt. Visserligen stämmer det, jag har bearbetat uppsatsen så ofta att jag blivit hemmablind.

Trots att jag vet att det antagligen inte hade hjälpt om jag läst igenom den, så är jag besviken på mig själv. Jag borde ha gjort det rätt från början. Jag vet att jag inte är perfekt, jag hade till och med förutsatt att jag skulle få saker att revidera... men när jag satt där och opponenten räknade upp grej efter grej, och sen examinatorn med... det var visserligen många upprepningar och en hel del smaksaker, men det kändes verkligen just då som att alla tyckte att jag hade skrivit en askass uppsats. Opponenten hade nästan ingenting bra att säga förutom att han fann den välskriven och lättläst... endast två positiva kommentarer under en timmes opposition...

De flesta skakar nog på huvudet åt mig och tycker jag är löjlig nu, men det handlar om prestige. Jag vill gå ut med en BANG, jag ville inte att det sista jag gjorde på LTU skulle sågas i fotknölarna och vara "gör om, gör rätt". (Det är inte så illa som det låter, men ändå..)

Som om det inte vore nog så har min pappa idag hämtat mina katter hem till Älvsbyn (de ska ta hand om dom eftersom vi åker på semester på måndag)... när jag packade in katterna i pappas bil var jag nästan gråtfärdig. Kan ju inte bli av med mina katter och bli sågad på ett seminarium på samma gång... =(

Men nu lämnar jag ju ute det positiva... pappa överaskade mig med ett par tidiga födelsedagspresenter och två kort, ett från mamma och pappa och ett från Johan och David, som önskade mig grattis och en trevlig vistelse i skåne. Fick hårinpackning, duschcreme och body lotion, samt ett trisslottspaket. Än så länge har jag vunnit 50 kr! Så jag antar att allt inte är så bedrövligt ändå...

Ska nog unna mig något onyttigt (typ chips) och fira ändå, för det var ju trots allt det sista seminariet jag någonsin behöver gå på... efter denna uppsats är reviderad och inlämnad har jag ju livslång semester från skolan! =)

Med andra ord: "..Always look on the bright side of life..." *whistle*

=)

/F out

9 kommentarer:

Minellie sa...

Vet precis hur det känns!!! och jag tror att alla som gått upp med något till slutseminarium håller med...
Hur hårt sågade du den du opponerade på då? fick du hämnas, eller var det någon annan? ;)

Skäm bort dig själv o Tompa på semestern, gå på bio, åk på picnick vid havet eller ta båten över till danmark, eller varför inte alltihop =) Sen dröjer det inte länge innan skolan känns VÄLDIGT långt borta kan jag lova!!

Fia sa...

Jag fick såga honom litet, men jag gjorde det före han sågade mig, så det räknas inte. =) Ska verkligen slappna av och njuta av denna semester, den är trots allt välförtjänt! =)

Sooz sa...

Ganbatte!! Du fixar det sista och jag tror ni kommer att få en tokbra semester.

Anonym sa...

Oh noes, my sister is a failure! 8O :P
Men kom ihåg, en persons olycka är en annans glädje. Personen du sågade lite grann fick ge igen och såga dig. Du tappade dina katter, och vi fick ta emot dom. "Just because you aint having fun doesn't mean someone else isn't - on your expense". :)
Nu vet jag inte om det här hjälper så mycket, men...
Sota och Aska hälsar till dig iaf. Dom och Sudden kommer inte riktigt över ens än, men det brukar ju bli bättre efter några dagar.

Fia sa...

Haha det hjälper jättemycket... NOT! Hälsa tillbaka till mina katter att matte saknar dom! Och säg åt Sudden att sluta jaga Sota! =)

Fia sa...

Suss: Ganbatte?

Sooz sa...

Typ "hang in there" eller "heja dig, du klarar dig" Sägs ofta av söta små animeflickor till den hunkige hjälten... :) Typ

Fia sa...

Bang?

Anonym sa...

Citerar "Jag vill gå ut med en BANG, jag ville inte att det sista jag gjorde på LTU skulle sågas i fotknölarna"

jaja ska det va på det viset... BANGBANGBANGBANGBANGBANGBANG
BANGBANGBANGBANGBANGBANGBANG

!

PANG