söndag, juni 24, 2007

Harry Potter och katter


Har haft en irriterande huvudvärk hela dagen som jag tror kan ha någonting att göra med gårdagens fest (även om jag inte drack mig onykter..). Det är väldigt jobbigt att hålla sig pigg och glad när man har ont i huvudet, därför har jag mest legat och glott på dumburken och ätit överblivet fika. Passade också på att se Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Längtar som faen till Order of the Phoenix kommer ut på bio, verkar som om handlingen blir mörkare och farligare - spännande! Jag är nästan lika förväntansfull som jag var inför Revenge of the Sith... *yes, my middle name is Dorky!* =)


För övrigt så börjar jag tror att Sota har någon slags utvecklingsstörning, hon går omkring och jamar för sig själv och driver mig och Tommy till vansinne, vilket resulterar i att vi straffar henne genom att hon får "sitta still" i antingen min eller Tommys famn, vilket hon avskyr. Ve och fasa, ligga still i någons famn är verkligen inte hennes grej! Men när hon avtjänat sitt straff/slingrat sig loss så går det ungefär fem sekunder innan hon inser att hennes nyfunna frihet är tråkig, och så springer hon omkring våra ben igen, eller hoppar över och omkring oss.


Det händer då och då att katterna kommer i vägen för benen då man går, vilket kan resultera i att man råkar sparka de små liven. Aska blir grymt förnärmad och gömmer sig från mig tills hon kommit över saken, men Sota bryr sig inte alls. Samma sak om de varit olydiga. Skäller jag på Aska så blir hon ovän med mig hela dagen, men Sota verkar vilja "be om ursäkt", hon kommer och fjäskar, dvs. stryker sig mot mig och "pussar" mig. Det är nästan som om säger "Var inte arg på mig matte, jag älskar ju dig." Och då kan man ju inte vara arg längre =)


Det är häpnandsväckande hur olika mina två katter är. Aska är lugn, intelligent och blyg och Sota är vild, totalt knäpp och social som bara den. Men om någon skulle be mig att välja vilken katt jag tyckte mest om så skulle jag inte kunna välja. Visst är det härligt med Aska som är så lugn, gosig och tyst. Men vad skulle jag göra utan spralliga Sota?

Sota försöker busa med Aska som inte är på humör...

/Fia out

Inga kommentarer: