fredag, juni 29, 2007

Arga-kund-fenomenet

Idag har jag fått sommarens första Arga-Kund, och det var faktiskt riktigt trevligt...!

Varför då, kanske ni undrar? Jo, för att jag blev så nöjd på mig själv över hur jag hanterade det! Jag blev inte upprörd eller tog åt mig det minsta, jag fortsatte att vara proffessionell, gick aldrig in i någon diskussion utan redde upp situationen och gick vidare. Jag lyssnade när hon gnällde över servicen och när hon sa att hon aldrig skulle handla på kvantum igen, beklagade detta (men innerst inne brydde jag mig inte). Jag förstod att det inte fanns någonting som jag skulle kunna göra för att kunden skulle bli nöjd, men jag vägrade låta hennes missnöjdhet gå ut över mig.

För att förklara lite närmare vad Arga-Kund-fenomenet är...
För det första: vad än kunden är arg på är för är för det mesta INTE kassörskans fel utan "systemets" eller kundens eget. Det gäller bara att komma fram till vad som är problemet och lösa det, inget mer med det. (Och även om det vore ett misstag av kassörskan så är det sånt som händer ibland, alla gör fel i kassan ibland, ingen är inte perfekt...) Visst kan det vara jobbigt med arga kunder, men det var som jobbigast då man var ny´och gjorde en del rookie-misstag. Dessutom märker kunderna av om man är osäker på sig själv...

Med åren blir man bättre och bättre på att hantera de arga kunderna. Jag tror att jag idag level:ade till master-kassörska. Jag har fullt förtroende för mig själv i kassan. Detta leder också till att kunderna litar på mig (haha, pitty the fool). Jag har fått höra att "mig är det ordning på.." och att jag är "omtänksam om varorna", vilket självklart är kul att höra.

Sen så fick jag beröm av en medarbetare för hur jag hanterade situationen med den kunden, och det var ju inte helt fel det med... =)

Nu har jag just druckit upp en jordgubbsmilkshake som min kära LosT har gjort, det var riktigt gott. Måste nog ge honom lite pussar för det... =)

/Ordningsfulla Fia over and out

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm... Milkshake. Det var längde sedan jag gjorde en sådan.
Föresten, kan du inte berätta vad kunden var arg på?

Fia sa...

Hon var arg för att hennes två falukorvar inte var "två för 30" som hon hade trott (hon tog fel sort) och så var hon arg för att hennes avokados kostade 24 istället för 12 (hon tog fel avokadosort också)... Ganska löjligt att bli upprörd över om man tänker efter.. =)