lördag, juni 23, 2007

Midsommarfirande

Så tog då midsommaraftonen slut. Sitter mätt och nöjd (och hickandes, av någon underlig anledning) och beskådar en imponerande hög med disk. Men jag tror jag låter den ligga, har varit nog duktig idag. Min tårta fick bra betyg (för att vara första gången jag gjorde den så var den rätt okej), grillningen var kul, maten god... ett litet minus var dock lokalen, basecamp 1 är ganska run' down, borden är få och trasiga. Som vanligt så trillade det också in en del folk som vi inte hade bjudit in, vilket iofs kan vara litet irriterande, men vad ska man göra? Tyvärr hade vi ingen annanstans vi kunde uppehålla oss som skulle fått plats med allihopa. Hur som helst så var det jätteroligt att träffa alla, speciellt dem från "andra sidan världen" som jag inte ser lika ofta som de andra. De bor trots allt hela två kilometer bort.. =)

En hel del foton togs också som jag hoppas kan hamna i en mapp på min dator, skulle vilja ha ett midsommaraktigt foto att posta här på bloggen (någon som läser detta och känner sig manad kan ju skicka mig på icq:n...)

Sen fick vi en jättegod silllunch borta hos D&M, vilket också är värd att nämnas. Tror jag ska förgylla min dag imorgon med lite mer sill faktiskt... har köpt hem senapssill och potäter.. *yumyum* Kanske eventuellt kan ta lite grillrester till lunch och sill till middag... *en plan formas i fias huvud*

För övrigt så måste jag bara vidarebefordra en grej som kom till mig på ICQ ikväll, vet inte riktigt men jag tror det är en pik till mig... =)

Husmorstips 1:
Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.
Riktiga kvinnors tips:
Sug ut glassen genom botten på struten, va fan, förmodligen ligger du ändå på soffan och äter den.

Husmorstips 2:
För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.
Riktiga kvinnors tips:
Köp pulvermos, det håller ett år.

Husmorstips 3:
När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd, använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.
Riktiga kvinnors tips:
Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.

Husmorstips 4:
Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.
Riktiga kvinnors tips:
Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa efter mig Riktiga kvinnors motto: Som jag lagar maten, så äter du den och så vill du ha den.

Husmorstips 5:
Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den håller sig färsk i flera veckor.
Riktiga kvinnors tips:
Selleri? Aldrig hört talas om.

Husmorstips 6:
Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.
Riktiga kvinnors tips:
På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg, alltså behövs det inte.

Husmorstips 7:
För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.
Riktiga kvinnors tips:
Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande har huvudvärk, men vem bryr sig?

Husmorstips 8:
Om du har svårt att öppna burkar, prova latexdiskhandskar. De ger ett grepp som inte glider och gör burköppnandet enkelt.
Riktiga kvinnors tips:
Be ''din andra hälft'' att öppna, han sitter ändå bara på sin ända och ser tv.

Husmorstips 9:
Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
Riktiga kvinnors tips:
Överblivet vin ?????

Nu är bara frågan: vilka tips tyckte ni var bättre? Husmorstipsen eller de från "de riktiga kvinnorna"...

/Fia out

4 kommentarer:

Minellie sa...

Känns inte helt rätt...men husmorstipsen passade nog de mig bäst! Det blev dock väldigt mycket mer underhållande med de "riktiga kvinnornas" svar på tal eller vadman ska kalla det ;)

Fast egentligen vet jag inte om nåt annat tips än det om glassen var varken nytt eller nyttigt, o där funkar vilket som i min värld ;) (latexhandskarna ska vi inte ens prata om...)

Mike sa...

Jag ska se om det blev några vettiga kort att skicka vidare...

Tack för tårtan den var riktigt god...

Fia sa...

Liza: Jo, husmorstipsen var väl det som låg mig närmast till hands med. Men jag ifrågasätter starkt att "riktiga kvinnor" föredrar pulvermos... =) Och Palo: Tack så mycket! Hör av dig om du har några bilder du vill dela med dig av. =)

Anonym sa...

ha ha ha ha.... om du ursäktar så kommer jag nu ärligen stjäla dina fantastiska husmorstips för att vidarebefordra dem i cyberspace =) ha ha ha... jag skrattar än!!!! =)