tisdag, april 29, 2008

Radio-allmänbildning

Nu ser rapsfälten så gula ut som på min bloggbild, och det är fantastiskt vackert!

Nu när det är klargjort kan jag berätta att jag varit på Hallasvängen och latjat på egen hand. Tiden gick otroligt fort och det blev mycket tapeter nedrivna i vardagsrummet. Jag lyssnade på radio under tiden, och börjar känna mig smått allmänbildad. Snappar upp allt som händer i skåneregionen och har lärt mig massor nytt... T ex att..
  • Skåneregionen är berömd för att ha en bra sjukvård
  • Det är sjukvårdsstrejk i skåne (och andra delar av Sverige) samt i Danmark
  • Att Malmö IFs chef/tränare/ägare (något av det) samtidigt är chefsurolog för Mas (Malmö universitetssjukhus), och har hakat på Blå-bandet-kampanjen mot prostatacancern och skall göra reklam för kampanjen genom att MiF:spelarna promotar Blå bandet.
  • Taxiföretagsägaren Tony Billman tjänar multum men låter chaufförer slava för låg lön
  • Maud Olofsson anser att det skall bli enklare för företagare (mindre papper att skicka in till myndigheterna), eftersom man måste visa att man har förtroende för att de kan sköta sina saker. Samtidigt påpekar Annika Lantz att hon verkar ha mer förtroende för företagare än för vanliga människor, vilket jag tycker är en rätt bra poäng med tanke på det kontrollsamhälle vi lever i....
  • Landskrona har ett kolonimuseum som öppnar första maj och är öppet till september (jag vill åka och kika!)
  • Veronica Maggio, är en ny stjärna på himmelen. Hon är en svensk soulartist, tydligen rätt poppis enligt P4. Hörde först hennes låt "Måndagsbarn" och trodde först det var en gammal goding från sextio-sjuttio-talet, men så hörde jag dem spela en annan låt "Gammal sång" som radioprataren sade var en ny hit, och då förstod jag att hon var en ny artist. Hur som helst så gör hon otroligt trallvänliga sånger (egentligen inte min typ av musik) och jag kan rekommendera att ni håller ögonen öppna för hon kommer nog bli riktigt stor.
För övrigt så har jag lärt mig en viktig grej som jag måste poängtera för er läsare ifall det skulle ske någon förvirring längre fram. Här nere kallar man inte lunch för lunch, utan för MIDDAG.
Vädret har förstås varit underbart, t-shirtväder och varma fläktande vindar. Livet är gott.

Hej från mig

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det går att lära om sig det där med middag/lunch. För det är ju fullt logiskt. Mitt på dan' = middag. Mat på kvällen = kvällsmat. :)

Minellie sa...

Tack för peppningen!! Behöver den definitivt och kommer att behöva mer allteftersom "projekt livstilsförändring" pågår!

Är avis på er som får måla, slipa, tapetsera och inreda.. Jag vill ockå (jag vet, det är något litet fel på mig som önskar mig ett renoveringsobjekt till egen lägenhet)!!

Fia sa...

Linus: Jo iofs, men fatta vilka missuppfattningar det kan bli när jag skall ha tag på någon som är hemma till "middagen".. För jag kommer inte komma ihåg detta alltid. =)

Liza: Jag förstår det, måste vara jättetufft att vara så disciplinerad. Bara så du vet så håller jag på dig! =) Och du kan jättegärna få ta över lägenheten, för det är inte så kul med renoveringsprojekt då man helst av allt bara vill flytta in och få litet lugn och ro.. =/

Anonym sa...

Fia: Du är nordtysk nu. Bara att acceptera det. :)