måndag, april 14, 2008

Bra olyckliga slut och dåliga olyckliga slut

Att det skall vara så svårt att färdigställa saker och ting! Läste nästan genom hela första delen av Belgarath Besvärjaren då jag ledsnade på alla återupprepningar (om man läst serierna samt polgara besvärjerskan före kan det lätt bli litet kaka på kaka..). Så jag lade ned den och började läsa den 8-delar långa "Magikerns Saga" av Maggie Furey. Läste den då jag var runt 11 år gammal och kommer bara ihåg att den hade ett rätt så dåligt slut. Never the less, tänkte att jag jag skulle prova igen...

När jag var nästan färdigt med den sjunde boken hade jag helt plötsligt ingen lust att läsa klart den. Det är bara misär, elände och ingen ljusglimt whatsoever på horisonten i Aurians värld. Jag läser korta stycken då och då för att tvinga mig själv igenom den, och förundras över hur fröken Furey kunnat misslyckats så mycket med en så lovande saga. Samtidigt så funderar jag om det inte var så här det var meningen att det skulle gå hela tiden, och isåfall tycker jag verkligen inte om Furey över huvud taget. =/

Jag kan erkänna att jag för det mesta är svårflörtad när det gäller olyckliga slut och att Fureys saga redan från början hade dåliga odds att bli omtyckt av mig. Men det finns bra olyckliga slut, och så finns det dåliga olyckliga slut. Titanic hade ett bra olyckligt slut, Leo drunknade visserligen men det var ju en del av storyn, 2/3:ar drunknade faktiskt ombord på Titanic. Det var bitterljuvt, och sådana slut är helt okej. Sen har vi Maggie Furey och hennes jag-hatar-världen-och-alla-i-den-så-nu-ska-jag-skriva-världens-mest-eländigaste-slut. NOT okay.

Nu funderar jag på att börja om på ett "clean slate" så att säga. Funderar på att läsa om en annan fantasyserie om Paksenarion, som jag har för mig att jag också läst en gång i tiden. Den handlar om en soldattjej som påminner litet om Aurian (men förhoppningsvis så lyckas denna författare göra sina karaktärer omtyckbara). Sedan vill jag läsa Katharine Kerr:s verk om landet Devery...


/F over and out

2 kommentarer:

husnummer30 sa...

Hmmm...har liksom för mig att jag läst den en gång. Slutade dock efter bok tre eller nåt sånt, så den får väl inte högt betyg av mig heller. ;-)

//Jill.

Fia sa...

Coolt, visste inte du läste fantasy. =) Läste du dom på svenska eller engelska? Undrar så jag vet om du slutade efter tredje eller sjätte, eftersom de är uppdelade i den svenska versionen (vilket jag tycker är rätt så idiotiskt)...