lördag, april 05, 2008

Den skånska släktträffen

Voy voy.

Jag är ju norrlänning (som ni flesta redan vet) och detta innebär ju att jag är van vid det norrländska fenomenet "Dunken på bordet". Idag har jag lärt mig den skånska versionen. Jag skulle till ett par bekanta och "dricka litet kaffe"... JOJO, kaffe blev det. Och fem timmar senare = en sill&räk-skiva senare + 3 glas vin senare + massor med snack senare... var vi klara.

Jättetrevligt var det dock! Därför har jag kommit fram till att jag gillar dessa skånska släktträffar. =)

2 kommentarer:

Martina sa...

Har du inte hört Linus beskrivning av de skånska kaffekalasen? Jag tror det var nåt i den här stilen: först samlas alla och äter lunch tills man är jättemätt. Sen är det fika. Sen äter man middag (och blir jättemätt igen), och sen är det fika. På fikat så ska man först äta småkakor, sen bullar och mjuka kakor, och sist kommer tårtan ut på bordet. Så den där släktträffen låter helt i linje med den skånska modellen =).

Fia sa...

Yes men i det här fallet var betoningen på alkohol, inte på fika =)