fredag, maj 02, 2008

Skelettmanus klart!

Ibland när jag läser om allt roligt ni gör där uppe får jag verkligen lust att åka hem! Som när det är valborg och grillning eller när familjen åker och ser Sound of Music.

Bristen på förströelser har dock lett till att jag har två av fyra väggar i vardagsrummet klara (ska slipa litet på en), och så har jag skrivit färdigt skelettmanus till Historien som Utspelar sig Före Den riktiga. Ingen förstår säkert vad jag menar, så det är väl bäst att utveckla saken litet... Jag har haft en idé till en bok i mitt huvud sedan jag var 14 år. Eftersom snart 10 år gått och jag fortfarande funderar över den, har jag beslutat för att skriva den, men när jag började skriva så insåg jag att bakgrundshandlingen gav ytterligare en historia, och den historien har jag skissat upp i grova drag genom ett "skelettmanus", som jag färdigställt idag. Ett sådant manus säger exakt vad som måste hända, men erbjuder inga ingående beskrivningar eller särskilt mycket citat av vad som skall sägas heller (förutom i vissa stycken där jag får en del uppenbarelser som känns viktiga för skeletthandlingen).

Detta författarskap är min privata lilla värld där jag lever då jag får tid, men jag pratar aldrig om historien (i mer än grova drag) med utomstående eftersom jag inte vill bli påverkad av utomstående faktorer i detta viktiga kreativa skede. Så, för att tillfredställa allas nyfikenhet kan jag berätta att det är en fantasyserie, med viss nutidsrealism, viss medeltid, massor av romantik, humor och action. =)

Nu ska jag duscha och ta helg!!
/F over and out

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Fia!

Eftersom jag har huvudet upp och ner är jag lite slow och hänger inte riktigt med i vad du menar.. hehe. Din ironi har inte nått mitt medvetande så ge gärna en förklaring om vad du menar med "huvudet upp och ner"... men kul lät det iaf.. haha! =)

Vad roligt att du äntligen har tagit tag i att börja skriva din livs-bok. Uppdatera mig om hur det går. Kram Linnea.

Fia sa...

Inte upp och ned, huvudet upp och fötter ner, dvs att du står stabilt på jorden, eller att allt är som det skall =)

Visst är det bra att jag börjat skriva på den... Det enda problemet är att jag vill ha upp min egen dator så jag kan skriva ned det på den istället för att hålla allt på kollegieblock. Men men... =)

Anonym sa...

Hehe!! Du e allt kul du tjejen!! Såklart att det stod som du skrev och inte som jag läste.. Hehe.. har nu varit och sett "21" på bio. Den var faktiskt riktigt bra och sevärd.

Ja.. jobba på och fortsätt skriva nu när du äntligen har börjat. Jag är så stolt över dig :) Pöss och kram.

Fia sa...

Tack govännen!! KRAM