onsdag, maj 28, 2008

En massa schwammel

Med tanke på allt den allt ökande bantningshysterin som verkat drabba var och en, tänkte jag att det var dags att jag tillförde någonting jag med... Here it goes!

Jag har haft ett midjemått (det som är runt den tjockaste delen) på 93 cm för en månader sedan. Det chockade mig ganska rejält eftersom jag inte kände mig överviktig. (Allt fett som jag har verkar bara sätta sig i en enda stor bilring runt magen, så det märks inte riktigt.) Men det är nog så att jag är det i alla fall. Fast om jag skulle väga mig skulle jag nog inte ha vägt mer än 67, gissar jag, och om man då snabbt räknar ut BMI:et hamnar jag ju inom en fullkomligt normal skala.

Hur som haver...

Jag har begränsat mitt godisätande till lördagar, och även börjat äta mer frukt och grönt. Jag mätte mitt midjemått idag och det landade på 88 cm. Det är lustigt vad som kan hända om man väljer att avstå från den där glassen eller godisbiten om dagen. Nu känner jag mig - om möjligt - ännu mindre överviktig, tror till och med mitt gäddhäng över armarna blivit litet mindre. Jag försöker fortfarande förstå hur mitt midjemått kan vara så stort som 88 när jag ändå är rätt så smal om midjan. Det är den där jäkla bilringen, men lite fläsk måste man ju ha så man inte fryser ihjäl.

Tycker jag i alla fall. Å hör sen.
/F over and out

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är genetiskt. Både jag och farsan har ju "bilringar" runt magen. Nu har du det också. Welcome to the club! :P
Nä, skämt åsido. Man kan ju träna bort sånt där också. Träna magmuskler och armarna så får du fastare former ska du se.

Sooz sa...

Men du Fia, du ska inte mäta där det är tjockast.. det är inte midjan. Midjan är där du är smalast det är den du ska mäta och det är den som ska vara under 88 cm på kvinnor för att det det ska vara hälsosamt. Om du bara vill kunna jämföra spelar det ingen roll var du mäter men om du vill jämföra med hälsorekommendationen så är det smalast som gäller :) Så du är nog smalare än du tror :p

Fia sa...

David: Hmm, har inte tänkt på det men det stämmer ju. Vi e bilringsfamiljen... Fast Johan har ingen, men å andra sidan har han ingen hörselskada heller så han är nog en bortbyting... ;)

Sussie: Har hört att man skall mäta på den tjockaste delen... Är du säker? Hmmm, hur som helst så är jag nog rätt säker från att dö av fetma i alla fall, så jag oroar mig inte. =)

Martina sa...

Nope, midjan är där man är som smalast (vilket brukar vara, på ett ungefär, precis över naveln). Sussi har rätt.

Fia sa...

Ah, jag upptäckte också att jag hade fel. T ska få tji för att han säger att jag har 88 i midjemått. Jag tror inte ens det är 80!

Sooz sa...

Alltid bra att höra att man har rätt :p På karlar är det lite svårare eftersom dom oftast är lite fyrkantigare än oss men då får de luta sig åt sidan och där "vecket" blir är midjan. Också ofta kring naveln.