tisdag, januari 16, 2007

Fullt upp!

Denna dag har jag haft fullt upp! Steg upp astrött efter 4,5 timmars sömn, gick på pass 2 och 3,
fick kursintroduktion till Demokrati och Hållbarhet, som visade sig handla om människan och miljön. Vår lärare är en liten pygmé som kom direkt från dagis där hon lekt rulla bollen i ringen med 3-åringar. Det första vi skulle göra var att fjanta runt med två OH-bilder, en med en rund jord i mitten och en med en människa i mitten, och med dessa skulle vi visa vår syn på människan och miljön. Stod människan över miljön så skulle man hålla upp de två OH:arna med människan över jordklotet och tvärtom om man ansåg att miljön kom före människan... Vi skulle självklart jobba i par, och jag satt bredvid UFOt Kristian Hannler. Vi kom fram till att människan har satt sig själva före miljön och det är ju inte bra, men så började han prata om framtida kärnkraftverk som jobbade med fusion, och jag zoomade ut.

Sen pratade lärarinnan om en miljösyn som kallas antropocentrisk, (basically: människan tror hon är gud och styr över miljön, men sagd med finare ord). När hon pratade om detta nämnde hon flera gånger mig och Kristian, som om hon tillskrev oss denna miljösyn.

*mistaaaaakeeeee*

Det här hade inte stört mig, om det inte vore för att en viss dam självklart skulle få bränsle på elden.... under rasten kom hon fram till mig och sa med sin hemska, nedvärderande, nasala röst "Jahaaaaaaaaa, så du har en SÅN miljösyn du... det hade jag aaldrig trott!"

WTF, miljösyn? Jag? Vet inte vad jag ska tro ens... Men enligt henne så var jag antropocentrisk, och det var inte bra. Inte alls...

Inte nog med det... under lunchen satt några från klassen och pratade om vad vi gjort det senaste året sen vi gick stat C, så vad hon tvungen att pika mitt val av historia som tillvals ämne. Självklart är det intressant med historia, men det är ju något man gör på fritiden och inte i skolan, utan man måste självklart läsa viktiga _yrkesförberedande kurser_ ex. Offentlig Upphandling som är sååå bra. För alla statsvetare måste lära sig på universitetet hur man gör en utredning. Jepp. Kort och gott: jag är en idiot och hon är halvvägs ut i arbetslivet medan jag kommer å krypa på mina knän hos soc.

Hon är ute efter något... antingen vill hon bara trycka ned mig i skorna, eller så har hon verkligen ingen aning om hur nedvärderande hon låter. Hur som helst så tål jag inte henne!

Som tur var så fick jag ett telefonsamtal från kvantum, for in och jobbade till 8. Gillar människorna på mitt jobb, alla är så glada då man kommer in. Till och med Anna-Liisa. Dessutom får jag ju tjäna pengar, så det är en bra syssla. Efter jobbet var jag, Tommy, Danne&Martina hos Kindfalk å åt ostbricka å diskuterade diverse viktiga saker. Kindfalk hävdade att många vi känner är högermänniskor medan jag är helt övertygad om att de flesta, med ett eller två undantag är röda, på gränsen till kommunister. Det var en rätt så rolig diskussion, han är en ond människa!

>=] <- Kindfalk

Detta var iaf min inte helt händelselösa dag. Snart ska jag gå hem å möta min mycket underliga katt som fått för sig att börja sova i min brödkorg som hon inte ryms helt i... Det är sött!

/Fia over and out

Inga kommentarer: