måndag, december 04, 2006

"studentlya, kissar, mitzubishi lancer"

"jul, jul, stråålande juul."

igår var första advent och glögg och lussekatterna åkte fram (fast jag dricker inte glögg så jag fick julmust). det är synd att det inte är så mkt snö längre, men det kommer nog snart igen. då ska jag göra en snögubbe och snölykta. har så mkt julstämning nu att jag håller på längta ihjäl mig tills jag får fara hem till älvsbyn och mysa med familjen, baka pepparkakor och klä granen. har faktiskt en liten gran här på mitt skrivbord som jag julpyntat, och bredvid den står chokladkalendern med fyra luckor öppna. julmusiken strömmar ur högtalarna.
men det är inte riktigt samma sak som när man var liten och varje dag fram till jul var som en evighet. nu går tiden så fort och man stannar inte upp lika mycket och drömmer om tomtar, gnistrande granar och stora paket. in fact, paketen spelar ingen roll längre utan nu längtar man till sillsalladen och skinkan. det är kul att ge bort klappar, men jag är inte lika insatt i vad varje familjemedlem behöver och de vägrar ju skicka mig önskelistor så det är svårt.. (inte underligt att julen är den stressigaste högtiden med familjemedlemmar som inte ger en önskelistor *skakar på huvudet*) men nästnästa helg ska vi fara till min bror i umeå och julshoppa, då får jag antagligen reda på vad de behöver. det tråkiga med att åka till umeå är att när jag kommer hem så är tommy på väg till malmö. ska vara hemma i jul, tror jag, för det är så dyrt att flyga, så vi kommer nog inte träffa varandra på flera veckor. det är jättehemskt! =(
men men, än så är det inte jul... idag började moment 4 i historia, som påminner mycket om en annan kurs jag läst: nordkalotten och norra europas historia. det är snack om allt från vikingarna tills vinterkriget, till andra världskriget, mm. såå intressant. vad som mer har hänt idag är att jag visat min lägenhet till en kille som skall ta den då jag flyttar ihop med tompa i slutet av januari, så där lägligt då man just har börjat nya kurser och har lite tid över.
jag längtar supermycket tills vi flyttar ihop, vi har börjat planera lite hur det ska se ut och jag passade på att köpa lite saker då jag var på ikea i lördags. ikea var dock en besvikelse, det var alldeles för litet för den folkmängd som var där. vi fick stå i kö i tre hela timmar för att få betala. sjukt... så ska ni till ikea, så far då det är så lite folk som möjligt, dvs strax innan löning och INTE nu före jul!
imorgon kommer vaktmästaren till tommy för att se om vi ska få omtapetserat. jag hoppas att vi kommer få det, men vi har bestämt oss för att tapetsera det hur som helst. vi har lånat tapetböcker och köpt inredningstidningar för att få inspiration, så nu har vi en ungefärlig bild av hur det kommer se ut. kommer bli intressant att se hur det färdiga resultatet blir, jag tror vi kommer få det jättefint! men det viktigaste är inte att vi får göra om utan det viktigaste är ju att vi kommer bo ihop. vi kommer bli sambos, kanske skaffar gemensamt ica-kort... vi är ett bra steg på vägen till villa, vovve och volvo.. fast studentlya, kissar, mitzubishi lancer... =)
nu ska jag ta och ha lite spa-time med fotbad och nagelvård innan det blir dags för sagan om de två tornen, extended version, hos martina.

toodles, fia

Inga kommentarer: