måndag, december 25, 2006

And so, this is christmas...

And what have we done? =)

Dagen före dopparedan förberedes julmaten av mig och mamma, vi gjorde sillsallad - på Norrbottens vis - skinka, julköttbullar, legymsallad, pepparkakor, saffransbullar och knäck. Hela dagen var vi i köket och stökade, lyssnade på julmusik och radio. Vi steg därefter upp klockan 8 på julaftonsmorgonen och fortsatte, så ni kan förstå att det har vart mycket julbestyr!

Julafton blev riktigt lyckad, har sett både Kalle Anka och Karl-Bertil, lyssnat på den irländska gruppen Barra McNeils julshow, sett klassikern Livet är underbart (med James Stewart, som föresten liknar min morfar!). Jag imponerade lite på min ömma moder genom att spela lite julsånger på piano (var dock tvungen skriva ned noterna och tejpa dem på tangenterna), sen så imponerade jag genom att äta allting som fanns på julbordet - och gillade det! Det är slut med att vara kräsen, hädan efter skall jag äta gröt, gravad lax, dricka glögg! Ris á la maltan var ju jättegod, jag har verkligen gått miste om något förut! =)

Vi spelade också Kinaschack mot mormor, och som vanligt så var vi så sega så vi glömde bort vems tur det var hela tiden... (familjen Karlsson i ett nötskal). Presentutdelningen fick bli av sist, kring halv nio började vi öppna och en timme senare var vi klara. För en gångs skull var det också jämnt fördelat med julklappar mellan alla, och inte fokuserat på oss "barn". Det tycker jag är bra! Jag fick två silverringar, en snurrplatta för att ställa ex. ostbricka på, ett par ljuslyktor av tommy (och chips som han säger att katterna har köpt och slagit in), skinnstövlar, 1000 kr, mormor gav mig Hol förvaringsbord från Ikea och hade även stickat vantar och tjocksockar åt mig, johan och david gav mig Riketspelet (woohoo, nu får jag äntligen visa mina historiska kunskaper!), sen så fick jag och tommy en present till men den ska tommy få öppna. Det var nog allt om jag inte glömde bort något. Har fått en hel massa andra saker som mamma kände för att ge bort så jag känner mig lite bortskämd just nu... undrar hur jag ska få plats med allt i bilen hem...

Katterna har varit riktigt busiga nu när de fått en liten energisk lekkamrat. Ingen fräser längre, utan alla är vänner, och jagar varandra och leker hela tiden. Denna morgon var de dock extra busiga, och Sudden råkade göra sönder en vas, sen så försökte Sota och Sudden rymma genom toalettfönstret som mamma lämnat öppet för att vädra. Jag fick tag i Sudden just innan han hoppade, men Sota var redan ute och fick en rejäl avbastning av sin stränga matte (mig alltså) när hon bars in. Jase katter! =)

Mamma tyckte jag skulle ta hem Sudden och Sota och lämna lugna och förståndiga Aska med dem.. vilka typer va! Det är ju en inkörningsperiod med katter där man måste se till att stoppa undan allt som kan gå sönder.. Men det har dom tydligen inte lärt sig än.. =)

En rolig parentes om Sudden är att det är världens mest avslappnade katt. Han kan ligga och sova hur som helst, när som helst, och när han gör det är han helt lealös. Han brukar ligga på rygg med tassarna uppe i luften, eller så hänger de på något konstigt sätt. Det är jätteroligt att titta på... Jag kommer sakna honom när jag far tillbaka!

Det var litet om min julhelg, nu ska jag gå å göra mig presentabel för jag kommer få besök från Luleå idag!

God Jul och Gott Nytt År på alla mina trogna läsare!
/Fia over and out

Inga kommentarer: