onsdag, februari 18, 2009

Vinter i Skåne

Snö, snö, snö! Allt är vitt och vackert, men bara så där så det knappt täcker gräset. När jag åker buss hem från Lund åker jag förbi vita ängar som slutar i vit himmel. (Det är nästan så man blir snöblind.) När jag stod och väntade på busstationen vid Trelleborgs torg ikväll var det mörkt och det gröna ergade taket på vattentornet började täckas. Det var som en scen ur någon medeltida saga. Lapphandskar dalade ned från himlen och täckte varje millimeter av marken och även mig.

Nu kanske ni undrar varför jag inte kommenterat detta tidigare? Det har ju faktiskt varit snö ett bra tag men jag trodde att ifall jag accepterade att det nu var vinter så skulle det smälta bort "just to smite me". Så vi får väl se om detta har hänt i morgon... Men jag tvivlar med tanke på att Malmö faktiskt nått 15 minus igår. Då är det kallt i Skåne!

3 kommentarer:

Martina sa...

Det var -30 här i natt... why, god, why?

Arina sa...

JAg tycker det är helt underbart med snön. Det är precis lagom mycket för att täcka åkrarna och göra världen ljus. Kylan gör dessutom att det inte blir så halt. Jag älskar vintern!

Fia sa...

Martina: Därför att Gud vill att du ska stanna inne i värmen å läsa under en varm filt med en god kopp te. =)

Arina: Jag håller med dig, vintern är härlig. Bättre än slask å regn å vind som man som oftast får här nere. Jag njuter stort av denna lilla minivinter.