torsdag, februari 12, 2009

Musketörernas hämnd

Häromdagen gick jag förbi en liten filmlåda på Willys med gamla filmer för 20 spänn. Vad skådade då mitt öga? Jo, den här.

Efter att ha läst baksidan och alla positiva kritikeruttalanden på framsidan, samt att jag också vet att min käre mr T älskar musketörer och eftersom jag är ett stort fan av äventyrsgenrén med svärdsscener och pampig musik så beslutade jag mig för att unna oss denna Musketörernas Hämnd.

Hur som haver. Gick hem, berättade att "Fia duktig - vi titta film nu!" och så slänger vi igång filmen. Och vad tror ni händer?

Det satans åbäket är på FRANSKA!

Förvirrad kollar jag återigen genom texten på fordralet. Ingenstans står det "Franskt tal", så jag blir genast putt pga den falska marknadsföringen. Vi beslutar oss dock för att kika vidare och se vad som händer... Efter världens längsta inledning, en pinsamt dålig svärdsscen följt av "Boy meets Girl and falls inlove in ten seconds." Efter tjugo sekunder beslutar de sig för att de älskar varandra. Hur kul är det egentligen? Inte realistiskt för fem öre. Jag och sambon sitter där förvirrade och säger saker som "ookej..?" och "öööh?" Sedan stänger vi av.

Den dagens insikt blev att hålla sig borta från alla äventyrsfilmer som har franska skådespelare. De kan inte vara bra.

2 kommentarer:

Arga Anna sa...

Eller så är det ett klassiskt exempel på vår smått inskränkta syn att ta förgivet att alla filmer kommer från USA och således är på engelska... Det står för övrigt originaltitel på baksidan av fodralet "La Fille D'Artagnan" vilket i alla fall jag tyckte var en god indikator till att den är på franska.

Ser man den till slut så tycker i alla fall jag att man får en rätt trevlig helkväll. Fast jag gillar förstås franska filmer och ser dem med öppet sinne. Det finns en hel del riktigt bra fransk film där ute, äventyrsgenren är inte ett undantag.

För övrigt, har du efter att ha sett en film du inte gillat på engelska i en genren antagit att alla filmer i den genren är dåliga? Det är ju med den logiken du antar att alla franska äventyrsfilmer är dåliga.

Fia sa...

Tibb, jag ids inte ens besvara detta, självklart var det ett mindre allvarligt inlägg och kanske var det en aning inskränkt, men jag bryr mig inte och det behöver inte du göra heller. Man behöver inte göra en diskussion utav allt. End of discussion.