söndag, januari 18, 2009

Flicka med pärlörhänge

Filmen bygger på Tracy Chevaliers bok med samma namn om den kända tavlan Flicka med turban. Flickan bakom tavlan är Griet, en 16-årig protestantisk flicka som är dotter till en kakelmålare som blivit blind. Hon tar en anställning hos den berömde målaren Johannes Vermeer, som bor i den katolska delen av staden med sin familj bestående av många barn och en ständigt gravid hustru. Griet får i uppdrag att städa i ateljen där Johannes målar, en uppgift som gör att hon kommer målaren närmare in på livet och de utvecklar en nära vänskap medan han börjar lära upp henne i färgblandning och målartekniker.


Medan det i boken framkommer att målaren upptäcker Griets talang redan då Griet står i sin moders kök och sorterar grönsaker enligt färg, så får man här ingen egentlig förklaring till varför de formar ett sådant nära vänskapsband. Man förstår att Griet är nyfiken och vill lära sig mer, men... jag saknade den förklarande början.

På liknande sätt missar filmen att ta upp andra väsentliga bitar från boken, vilka kunde gjort filmen så mycket bättre. Istället får man försöka förstå handlingen utifrån de menande ögonkast som utbyts mellan de båda huvudrollerna Scarlett Johanson och Colin Firth. Detta dämpade sätt gör att det känns som en stumfilm, förutom att en stumfilm nog är livligare...

Jag lånade denna film med de största förhoppningar och de grusades rejält då jag insåg att de har tagit denna lysande historia och förvandlat den till något så urtrist... Denna film får en enkel etta av fem möjliga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Barbro Karolina! Såg alldeles nyss att du lämnat en kommentar till mig på min blogg (jag vet - jag har inte uppdaterat på fyra månader, yikes!) om Twilight-serien. Tänkte bara svara nu att jag gillar den. Och samtidigt inte. Jag menar, jag kan inte hjälpa att dras med i historien, gilla miljön och karaktärerna men samtidigt framställs Bella som.. extremt självuppoffrande och lealös. Men ändå stark. Jag menar - var är ilskan i tvåan när Edward försvinner och sedan kommer tillbaka? Jag hade slagit honom gul och blå, iaf verbalt. Jag vet inte - den är så full av motsägelser. Och jag är inte 100 procent nöjd med översättningen.
En u.n.d.e.r.b.a.r bok? Paper Towns av John Green. Den är sjuuuuukt bra! Iaf om man läser den på engelska! Finns att köpa på bokus för 139 kronor + frakt. :D

Fia sa...

Hej Elin-Marit! Tack för tipset. Som du ser (om du läser min bokblogg www.boktimmen.blogspot.com) så är jag inte heller så förtjust i twilightserien. Kasst översatt, indeed!