fredag, mars 27, 2009

Denna dagen, ett liv

Igår var en riktigt strulig dag.

Jag tar madrasserna till kassan..... Slår in varorna... "Stopp å belägg!" säger jag när jag ser priset. "Det är ju rabatt på sängar!" "Nej nej", säger en ondskefull ikeaarbetare som jag tror egentligen jobbar för Wolfram&Hart, "det står ju enbart rabatt på 90 cm tydligen. 80 cm är det fullt pris på."

... Jaja, det kan inte hjälpas, kommer jag fram till. Dessa sängar är de som enda som uppfyller alla våra kriterier om storlek, hårdhet och kompabilitet. Efter mycket surande så betalar jag och rullar ut dem i lastbilen - i hällregn! Som tur är sängarna plastade, tänker jag...

När jag anländer i Trelleborg och ska lyfta ut sängarna får vi först inte upp dörren på lastbilen. Efter cirka 10 minuters bråkande med dörren i spöregn går den upp, och vi lyfter ut sängarna. Men då är plasten runt om sängarna hal från de blöta dropparna så vi tappar greppen. Jag springer i förväg med den ihoprullade bäddmadrassen, öppnar dörren till lägenheten och vad upptäcker jag då..... Jo, katterna har varit illamående och spytt och bajsat på golvet. GREAT! Torkar upp snabbt, slänger ut badlakan på golvet för att skydda laminaten från de blöta sängbottnarna, och dumpar madrassen.

Sedan börjar projektet med att lyfta upp de två resårbottnarna i trappen... eftersom de är så hala tappar jag greppet hela tiden, och sen går det inte heller svänga med dem i trappen så jag måste lyfta dem över huvudet för att byta trappa. Efter mycket knep och knåp och armar stumma av trötthet kommer de slutligen in genom dörren...

Sen var det dags för att montera ihop sängarna, trots att armarna skakar av trötthet. Håller på å bråkar med dem i cirka en timme innan de äntligen är sovklara, varpå jag snabbt dimper ned i dem och somnar ögonblickligen.

1 kommentar:

Karin sa...

Förstår att du inte är helt nöjd, det kunde ha varit ett smidigare ikea-besök.