söndag, oktober 01, 2006

trattkatter


i fredags körde jag och älsklingen in aska och sota på gammelstads djursjukhus, de skulle nämligen kastreras/ID-märkas/vaccineras, det blev en försenad tvåårspresent till dem, så att de skall slippa äta p-piller och få juvercancer. ingreppet var ganska enkelt, men de behöver söva dem och ge dem ganska mycket smärtstillande... och sen måste kissarna gå med tratt i 10 dagar så de inte slickar och biter upp stygnen på buken. det känns ganska bra att de har blivit kastrerade, inte bara för att katterna mår bättre utan att även för jag får må bättre (och sova mer... =)

när vi väl hämtade dem på fredageftermiddag var de juust på väg att vakna upp från narkosen... de gjorde inte mer än öppna ögonen och stänga dem igen på vägen hem, därför tänkte jag och älsklingen att de skulle få ligga och vakna till.. så det gjorde de.. i cirka tre timmar! sen slog upppiggningsmedlet igång. det enda problemet var att de var ganska svaga och yra, så dom såg ut som två nyfödda kattungar som försökte lära sig gå... jätteynkliga och söta.. å så gjorde de något som såg ut som en moonwalk, för att försöka ta av sig trattarna. jag kan inte ens beskriva hur de gör men det är otroligt lustigt! (självklart är dessa trattar nu deras största fiender i hela världen).. sota var dock en rackarunge och lyckades få tratten ned över halva magen, där det sen tog stopp. hon lyckades dock inte bita upp stygnen eftersom tratten fortfarande var ivägen (tur som det var)... aska sitter just nu å stirrar ondskefullt på mig, med tratten som ser ut som en gammaldags hätta, å gasbindan som håller ihop den bildar en rosett vid halsen, det ser SÅ sött ut. sota är uppe hos min snälla granne, så att hon och aska inte ska bita stygnen av varandra. i helgen har jag passat på dessa kissar och umgåtts med pojkvännen, det är inte mycket, men det har varit spännande..


underskatta inte underhållningsvärdet i katter med tratt! skaffa en katt i tratt du med!

/fia

1 kommentar:

Sooz sa...

*fnissar åt katt i tratt* jag kommer i håg när vår kisse Emil blivit kastrerad och var dåsig efter bedövningen. Han försökte förgäves hoppa upp i fotöljen som inte alls ville samarbeta med honom... *fniss*

Bra att du och Martina kommer. Danne jobbar och Tompa är i Skellefteå gissar jag...