tisdag, december 09, 2008

Tillbaka från värmen...

Och heeelt utmattad! Det har varit en riktig hålligång-semester med Karlssons Extreme-Chicago (med litet speciella regler), champagnefrukost och god mat i överflöd, minigolfturneringar, långa promenader och vandringar i bergen ovanför Anfi. Utsikten var helt underbar och bilder kommer senare då mina föräldrar har funderat ut hur man för över bilder från kameran till datorn... ;)

Vädret var någon grad kyligare än vanligt, det är ju vinter även där, vilket alltså betyder att vi hade cirka 20-23 grader i snitt. Gran Canaria ligger ganska långt nedanför Spanien, utanför Marocco vilket betyder att det ligger i en klimatzon som gränsar öken, så de får aldrig någon riktig vinter, bara svalare sommar. Det var helt underbart för nu kunde man ligga på stranden utan att få värmeslag och bränna sig efter en timme. Sista dagen var det dock så där jobbigt supervarmt och soligt. Jag passade på att steka mig riktigt rejält så det sved i skinnet...

Själva resandet i sig var skojigt. På vägen dit reste jag via Kastrup -Madrid - Las Palmas vilket tog cirka 5-6 h. På Kastrup var vårt plan sönder, på Madrid tappade David sin hörapparat (men hittade den i fickan sen). Vi satte oss ned och väntade på planet till Las Palmas och insåg att det faktiskt snöade i Madrid. Det var kanske 10 plus grader och snön smälte på direkten på den landade, men det var ändå litet coolt.

Återresan var desto jobbigare. Vi steg upp halv fyra på morgonen för att åka med första planet från Las Palmas. Mellanlandade sen på Madrid och Kastrup (där klev jag av), sen Arlanda (där klev Mimi av och Johan bytte mot ett plan till Umeå) och sist landade mina föräldrar och David på Kallax 23.30 efter att ha rest en hel dag.

Nu sitter jag här, någorlunda utvildad efter en hel natts sömn, och hungern river i mig. Skall klä på mig och gå till Willys för att inhandla frukost och litet smått och gott. Sen skall jag (om de inte ringer in mig från jobbet) läsa, lämna tillbaka böcker, och fixa med en del julbestyr.

/F over and out

/F over and out

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heej å välkommen tillbaka till kyliga och vackra Sverige! Just nu är det ganska kallt ute... vet inte riktigt hur många grader, men jag har munderat mig med tjocksockar, långkallingar, täckbyxor och vinterjacka (m.m.). Vilket datum kommer du hem?
Längtar efter dig. KRAMA från Linnea.

Anonym sa...

Välkommen hem igen till det lite trista Skånevädret, *mm* här uppe i NÖ hörnet är det mildväder och duggar.

Fia sa...

Linnea: Snackar med dig på teflonen!=)

Ann: Tack så jättemycket, här i SV hörnet är det regn och åter regn med... *suck*