Visar inlägg med etikett gran canaria. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gran canaria. Visa alla inlägg

tisdag, december 09, 2008

Tillbaka från värmen...

Och heeelt utmattad! Det har varit en riktig hålligång-semester med Karlssons Extreme-Chicago (med litet speciella regler), champagnefrukost och god mat i överflöd, minigolfturneringar, långa promenader och vandringar i bergen ovanför Anfi. Utsikten var helt underbar och bilder kommer senare då mina föräldrar har funderat ut hur man för över bilder från kameran till datorn... ;)

Vädret var någon grad kyligare än vanligt, det är ju vinter även där, vilket alltså betyder att vi hade cirka 20-23 grader i snitt. Gran Canaria ligger ganska långt nedanför Spanien, utanför Marocco vilket betyder att det ligger i en klimatzon som gränsar öken, så de får aldrig någon riktig vinter, bara svalare sommar. Det var helt underbart för nu kunde man ligga på stranden utan att få värmeslag och bränna sig efter en timme. Sista dagen var det dock så där jobbigt supervarmt och soligt. Jag passade på att steka mig riktigt rejält så det sved i skinnet...

Själva resandet i sig var skojigt. På vägen dit reste jag via Kastrup -Madrid - Las Palmas vilket tog cirka 5-6 h. På Kastrup var vårt plan sönder, på Madrid tappade David sin hörapparat (men hittade den i fickan sen). Vi satte oss ned och väntade på planet till Las Palmas och insåg att det faktiskt snöade i Madrid. Det var kanske 10 plus grader och snön smälte på direkten på den landade, men det var ändå litet coolt.

Återresan var desto jobbigare. Vi steg upp halv fyra på morgonen för att åka med första planet från Las Palmas. Mellanlandade sen på Madrid och Kastrup (där klev jag av), sen Arlanda (där klev Mimi av och Johan bytte mot ett plan till Umeå) och sist landade mina föräldrar och David på Kallax 23.30 efter att ha rest en hel dag.

Nu sitter jag här, någorlunda utvildad efter en hel natts sömn, och hungern river i mig. Skall klä på mig och gå till Willys för att inhandla frukost och litet smått och gott. Sen skall jag (om de inte ringer in mig från jobbet) läsa, lämna tillbaka böcker, och fixa med en del julbestyr.

/F over and out

/F over and out

söndag, november 30, 2008

Leaving on a jetplane...


Nu är det alltså dags för att åka till "sommarstugan" på Gran Canaria med familjen. Detta innebär nyhetstorka här på bloggen, men ni kan vara säkra på att jag kommer ha desto mer att skriva om sedan då jag kommit tillbaka! Tills dess får ni helt enkelt hålla ut, och är ni riktigt snälla kanske jag skickar er ett vykort! ;)

Julfint

Puh vilken dag!



Startade med att tvätta 6 fulla maskiner, gick sedan över till att dammtorka, dammsuga och skura hela lägenheten. Efter det packade jag och lagade middag... då jag var klar med det var det dags för att julpynta. Sist men inte minst, när lägenheten var ren och fin, alla väskor packade och julljusen glimmade så gick jag iväg till affären, köpte glögg och glöggmix samt saffransgifflar. När jag äntligen satte mig ned för dagen och avnjöt den juliga stämningen med glögg gjorde jag det med fötterna i ett varmt bad och med Kod Mercury på TV. Det är en gammal film med Bruce Willis, och den var riktigt bra. Willis är en riktig cooling. =)



Imorgon skall jag in till Malmö, köpa ett par joggingskor och fixa litet grejor inför en julklapp. Sen är jag redo för Gran Canaria!
/F over and out

fredag, november 28, 2008

"Välkommen till Friheten"

Nu har jag 10 dagars ledighet framför mig och för att fira det har jag släpat ned kartonger med skräp i källaren, insett att jag låst mig själv ute ur både källaren och lägenheten, blivit insläppt, släpat upp julpynt och äntligen fått upp griseknoen (min adventsstake...höhö). Efteråt har jag ätit trerättersmiddag på Kantarellen, som är en mysig italiensk restaurang bredvid hamnen. Man känner sig ganska liten då man sitter å äter bredvid en 20 meter hög färja, kan jag meddela.

På trelleborgs gågator, i varje hus och lägenhet och i hela malmö har de pyntat med ljusslingor och glittrande stjärnor, det är sååååå mysigt. Det enda som saknas är snön. Men jag bryr mig inte, för snart kommer jag göra så här.

torsdag, november 27, 2008

Tänd ett hus...

och låt det brinna... (brukar min far sjunga.. nämnas bör kanske att han är brandman med en konstig humor ;)

Nu när julens högtid närmar sig börjar folk förbereda sig, pyssla och pynta och planera julfika och klappar. Själv är julen så väldigt långt borta just nu i mitt huvud och detta beror på att en annan stor händelse som händer nu på måndag morgon: Jag åker bort på en veckas solsemester! (Till Gran Canaria... igen.) Jag blir borta ända till den 8:e december, så jag hinner i princip inte fixa iordning varken julpynt eller adventsfika. Först och främst måste jag sno litet tvätttider av någon för att tvätta (är inne på sista paret trosor plus att jag måste fräscha upp sommarkläderna), sen måste jag städa lägenheten (dammråttorna har invaderat på riktigt denna gång) och sen är jag också boktomte till en tjej i bokbloggosfären, och eftersom jag kommer tillbaka så pass sent (vi ska skicka paketen senast den 10:e) så vill jag fixa så mycket som möjligt innan jag åker.

Det kommer bli en stressig helg, känner jag på mig...

/F out

lördag, oktober 18, 2008

Norrlandsresan klar

Nu, mina goda vänner, är min resa till norrland äntligen bokad! Den 21 december 19.00 står jag återigen på norrländsk mark... och skall vara kvar på norrländsk mark ända till den 5 januari. Hela 16 dagar... det är en halv månad det, eller hela 384 timmar. Om jag nu får fortsätta på Logica så hoppas jag verkligen att de har överseende med denna långa semester... (speciellt med tanke på att jag även är borta den första veckan i december då jag åker på solsemester till Gran Canaria med familjen...) Men faktum är att jag inte bryr mig. I slutet på december har jag inte varit hemma på nio månader, och det är nio månader för länge i mitt tycke...


Åååh vad det skall bli kul! Än så länge har jag planerat att:
  • pynta granen
  • spela familjespel
  • äta massor med mat
  • fira nyår i Luleå (förhoppningsvis med hela gänget)
  • se på buffy
  • dricka kaffe
  • spela mulle
  • gå å fika på takeaway (eller dyligt, martina får bestämma)

OCH FRÄMST AV ALLT: RULLA RUNT I SNÖN SOM EN TOK!!

Sist av allt vill jag bara tillägna er alla i Norrland en väldigt speciell låt: Amy McDonald - Caledonia

Byt ut Caledonia med Norrbotten så blir det perfekt... ;)

/F over and out