fredag, december 31, 2010

Nyårskrönika 2010

Traditionen med nyårskrönikan fortsätter...  Sedan 2006 har denna blogg funnits, through good days and bad days. Ibland har jag skrivit om personliga saker, men när livet självt blivit för personligt har det känts skönt att ha en distans till det på bloggen. Så har det varit detta år, men nu har rätt så mycket vatten passerat under broarna så jag orkar titta bakåt.

Fia presents: 2010 - en nyårskrönika

Våren 2010 var våren då jag blev fast anställd för första gången. Det blev en enorm trygghet och jag började fundera längre fram i tiden - var jag ville bo, vad jag ville göra av mitt liv, etc. Märkte det inte då men bollen kom nog i rullning här för vad som skulle hända sen under året. Jag myntade begreppet "The year of the Child" som symboliserade min egen utveckling från barn till vuxen, min relation till barn, tanken på egna barn, att alla andra skaffade barn runt om mig... att det börjat bli en sån tid i livet. Jag lärde känna Hanna från Norrbotten, jag började se Legend of the Seeker och såg färdigt Star Trek Enterprise.

Sommaren 2010 hände det en hel del. Jag seglade i Kroatien, åkte på bröllop utanför Växjö, firade min födelsedag på Liseberg och var sedan i Tylösand med B & A (B var höggravid). Strax efter det (på midsommar) så gjorde jag slut med T efter många långa år. Tungt, mörkt. Inte skoj alls. Spenderade sommaren som var kvar med att leta lägenhet och befinna mig över allt men inte hemma. Åkte till Norrbotten i augusti för lång och välförtjänt ledighet.

Hösten 2010 köpte jag lägenhet i Malmö. Jag spenderade hösten därefter med att åka på bokmässa, fester och att fixa iordning lägenheten, lära känna Malmö, ta igen all social tid som jag missat i Trelleborg, spela brädspel, underhålla två barndomsvänner på besök.

Vintern 2010 blev återigen snöig i Skåne. Jag stannade inne och såg serier, spenderade litet pengar på mysiga tjocka kläder, gjorde en kort visit till norrbotten för mammas födelsedag i slutet av november, har därefter jobbat en hel del och pysslat med julklappar, har kort sagt tagit det litet lugnare och började landa i lägenheten. Året avslutades med en jul hemma i Älvsbyn med familjen, morbror, kusin och kusinbarn. Nyår spenderas idag med mamma, pappa och mormor. Det ska bli en skön avslutning på ett stormigt år.

Årets bästa: Definitivt alla mina vänner som stöttat mig i min svåra tid.

Årets sämsta: Fastän uppbrottet från T var hemskt var det ju inte helt utan anledning, och därför kan det inte vara årets sämsta. Istället blir nog årets sämsta att jag har fått långvariga besvär med axeln på höger sida.

Årets citat: "Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. You'll be damned if you do and damned if you don't."--Eleanor Roosevelt

Årets tema: Finn dig själv. Var den du är. Älska dig själv.

Årets ord: Malmö

Årets nyhet: Alternativgeografi (som kan likna alternativhistoria men handlar istället om gigantiska berg mitt i Köpenhamn)
 
That's all folks.
 
Gott nytt 2011!

Inga kommentarer: