onsdag, december 01, 2010

Dag 18 – Min favoritfödelsedag

Har nog ingen favoritfödelsedag, minns dem knappt utan visuella hjälpmedel*. När jag tänker tillbaka på mina födelsedagar de senaste fyra-fem åren så tycker jag de mest var jobbiga, det är som de flesta saker - det var bättre förr! Detta året så åkte jag med T till Göteborg och Halmstad, det var  spännande och trevligt när vi väl var där men det hela började som en överraskning och jag fick inte reda på något vilket ledde till att jag satt massa timmar i en bil och undrade vart i hela friden jag var på väg. De flesta kanske tycker det är kul, men inte jag. Jag kanske är konstig på så sätt, men jag vill kunna ha kontroll och planera så jag kan glädja mig åt saker som ska hända. Och är det en sån viktig dag som min födelsedag så vill jag ju vara med och bestämma om vad som ska hända, om det inte är något som är så självklart att jag gillar (som att jag får fri tillgång till dillchipsfabriken). Jag visste dock att T kunde glömma bort att tänka på viktiga detaljer (som t ex vem som skulle mata katterna) så jag oroade mig mest.

När jag fyllde 24 så överraskade T mig med att ta med mig till en ridskola där jag skulle få pröva på litet ponnyridning. Det låg en bra tanke bakom det hela, T visste om att jag är rädd för hästar och att jag vill prova rida igen. Det enda problemet var att han glömt upp att kolla upp vilken åldersgrupp där var, så jag red runt med en massa 2-7 åringar, runt och runt i cirklar. Det var bara pinsamt.

Min teoretiska favoritfödelsedag är en dag utan oro och bekymmer, där jag lugnt kan luta mig tillbaka och veta att jag kommer ha det kul. Med tanke på att det är mitt i juni så finns det rätt så mycket trevliga saker att göra. Det viktiga att tänka på här är:

1. Samla ihop ett gäng. Man ska absolut omge sig med sina hundra närmaste vänner på sin födelsedag, för så har vi alltid gjort i familjen Karlsson. Att vara ensamt är tråkigt, the more the merrier!

2. Gör tårta (om ni ska iväg, plocka ihop picknick med champagne) eller en fancy middag.

3. Drick alkohol. Om det inte krockar med någon aktivitet.

4. Gör någon aktivitet. Den ska vara rolig, inte allt för svår att planera. Typ grillning, bastu, bowling, kubb, kasta pil och hänga på gräsmattan, se på film, spela brädspel, åka till Köpenhamn, tälta, gå på zoo...

5. Om presenter skall ges, tänk på att INTE ge bort något dyrt eller något ömtåligt. Jag är inte en tjej som gillar diamantringar eller ittala-vaser. Det skall inte vara vräkigt. Gärna en påse dillchips eller en rolig grej. Varför inte göra det enkelt för er och köpa mig en helkroppsmassage?? *mmmm*

6. Bara ha kul!

* Min 21:a födelsedag är en som dokumenterats i a f. Här var jag nyinflyttad i min lilla etta och hade familjen inklusive min mormor på besök, samt Martina. Se så glad jag var för att jag hade mina nära och kära på besök! ;)

Inga kommentarer: