tisdag, november 16, 2010

Dag 05 – Vad är kärlek?

Bra fråga! Kärlek existerar i många former även om den mest associeras med romantisk kärlek. Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att förälskelse är bara en liten, liten, pytteliten del i havet av olika kärlekar, och att det finns många former av kärlek som är lika bra. Människokärlek. Kärlek till familjen. Tonårsförälskelse. Obesvarad kärlek. Passionerad affär. Kärlek mellan människa och djur. Platonisk kärlek, a.k.a. vänskap. Manlig kärlek.

I första korintierbrevet 13 kan vi läsa
"Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Kärleken upphör aldrig."


En del pratar om att kärlek inte är något man ÄR utan något man GÖR.

Kärlek kan vara när min katt Aska lägger sig på mig, lägger ned huvudet på mitt bröst, tassarna omkring min midja och spinner högt och länge.

Kärlek kan vara när man får en oväntad komplimang, presenter då man är sjuk, tröst i svåra stunder.

Kärlek kan vara en bokhylla full av potential.

En doft som påminner dig om någon.


En sång.

Kärlek är styrka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fiint, och tänkvärt dessutom så sant, så sant!!
Kram Mamma